Søkemotoroptimalisering i scrabble med google søk illustrasjon
SEOSearch Engine Optimization: Kunsten å bli funnet på internett er et eget fag. Det er ikke slik at man kan forvente tilstrømming av besøkende bare fordi man har laget en nettside. Det er mange kilder til hvor trafikken vil komme fra og på denne siden skal vi se nærmere mer om hvordan man kan bli funnet på nett ved hjelp av søkemotoroptimalisering.
 

SERP Search Engine Results Page: Et annet akronym som er verd å bli kjent med er SERP. Det er dette organisk søk og søkemotoroptimalisering handler om. Man kan altså være utenfor SERP eller innenfor SERP. Det vil stort sett si at man er utenfor eller inkludert i topp 100 resultatene i søkemotoren. Alle kan ikke være på toppen, men for svært mange kan førstesiden være både realistisk og mulig. Denne siden vil gi deg et innblikk i hva søkemotoroptimalisering er, og hvorfor du bør ha en ambisjon om å komme så høyt opp som mulig.

Frode Heimen om Søkemotoroptimalisering

Her er en video på under 2 minutter hvor jeg snakker om søkemotoroptimalisering.

 

Hva er søkemotoroptimalisering

SEO er kunnskapen om søkemotorer og hvilke faktorer som er viktig for å kunne komme høyest mulig opp i søkeresultatene i en søkemotor. Et eksempel på en søkemotor er Google. SEO er en strategi hvor man tilpasser nettsider, til å bli anerkjent av blant annet Google sine roboter.

Samtidig skal siden ha en nytteverdi og være lesbar. Google evaluerer ca 200 forskjellige faktorer, for å vurdere om din nettside kommer høyt opp eller langt ned på listen. Det er ikke alt man kan påvirke. Det man kan gjøre noe med, kan derimot ha en god effekt.

SEO – Organisk Søk

SEO resultat i Google
Flere faktorer påvirker hvilken rekkefølge resultatet vises i en søkemotor

Dette er besøkende som har lett etter dine tjenester og funnet deg i Google sitt søkeresultat. Dette kalles organisk besøkende. Dette er gratis trafikk og besøkende som er mest trolig på jakt etter akkurat det du har å tilby. Det er dette primært søkemotoroptimalisering handler om.

Man blir ikke funnet organisk om det er 100 andre nettsider som kommer foran deg i søkeresultatet (SERP). Dette kan man heldigvis påvirke igjennom det som kalles for «SEO» – eller søkemotoroptimalisering på norsk. Dette er virkelig essensen av hvordan bli funnet på nettet. Du kan se et eksempel lenger ned på siden.

Det å lykkes med denne type søk er essensielt, da det er gratis og målgruppen er gjerne akkurat de du vil ha. Her er det også mye konkurranse. Men er du i en nisje, eller finner en litt annen vinkel kan det være gode muligheter til å bli lagt merke til.

Teknisk søkemotoroptimalisering og best practice

Når man jobber med optimalisering av nettsider, så handler det om å lage teknisk kvalitet på nettsidene, samt produsere relevant innhold. Man skal ikke manipulere nettsidene, men skape relevant innhold i en strukturert og naturlig form. Det er viktig å være klar over forskjellene.

Måten vi jobber med dette temaet er å forstå strukturene og sikre en bedre kvalitet på nettsidene. Kvalitet har dine lesere nytte av uansett om man rangerer godt i et søk eller ei. Egentlig burde temaet ikke heter søkemotoroptimalisering, men nettsideoptimalisering.

Intern SEO

Dette handler om din side og hvordan vi kan få den til å se best mulig ut i søkeresultat. Det handler om at man har god struktur på overskrifter, god menystruktur og beskrivelser i nettsiden.

Eksempel på søkeresultat for spesialistbedriften

Bildet over viser et eksempel på et søkeresultat. De ønsket at «3D-modellering av bygg» skal være en frase de skulle bli funnet på. Da laget vi en egen dedikert side til temaet, og fikk de til topps i løpet av kort tid. De gikk fra å være utenfor SERP til å bli inkludert helt i toppen.

Ekstern SEO

Dette handler om hva man kan gjøre utenfor din nettside for å få bedre rangering i søkemotorene. Herunder lenker fra andre nettsider, alt fra referanser til artikler du kan publisere andre steder med en lenke til din side er bra. Du bør ikke falle for fristelsen å kjøpe lenkeplassering – da det anses som «juks» og kan straffe nettsiden din. Om du er kunde hos en leverandør og de spør etter referanser, så bør det være en fin måte å få en lenke tilbake. Du kan også få presseomtaler, innlegg i blogger osv. Se eksempel i forrige avsnitt hvor jeg lenker til Spesialistbedriftens side – dette vil hjelpe dem til å komme høyt opp i SERP. Så ekstern søkemotoroptimalisering handler om å spre sine lenker rundt om på nettet. Dette kan være krevende i enkelte bransjer, men naturlig og enklere i andre bransjer.

Hvorfor jobbe med SEO?

En god webutvikler kan søkemotoroptimalisering. Det er viktig å ta høyde for søkemotorer når man utvikler nye eller forbedrer gamle nettsider. Dette er fordi sider som kommer høyt opp i søk også får en god del flere relevante besøkende. Dine konkurrenter kan være gode eller dårlige, så lenge du ikke tenker på dette, kan du ligge bak dem alle. Enkelte bransjer har vært lite opptatt av dette, så det kan være mye å hente med få endringer.

Klikkfrekvens basert på plassering i SERP

SERP klikkrate graf

I 2018 skrev Dave Chaffey fra Smart Insights en artikkel som heter: Comparison of Google clickthrough rates by position. Her kan du se at posisjon nummer 1 gir en klikkfrekvens på ca 30-35 % av antall søk. Og allerede på femteplass er du under 5 %. Jeg anbefaler deg å lese artikkelen, da den viser viktigheten av søkemotoroptimalisering og plassering i SERP.

Utfordringen er å komme høyt opp på de riktige nøkkelordene. For eksempel dukker Adventor CRM i skrivende stund opp på 12.plass på søkeordet: «CRM» som har en klikkfrekvens på 2,2% som er helt i tråd med undersøkelsen fra Smart Insights. Potensialet for det nøkkelordet er stort, samtidig i tøff konkurranse.

Nøkkelord og fraser for best søkemotoroptimalisering

Man ønsker å nå ut med sine «nøkkelord» for vår side ønsker vi å rangere på stikkordet «søkemotoroptimalisering». Det er ganske krevende, i og med at våre konkurrenter også er eksperter på SEO. Altså konkurrerer vi kun med folk som kan faget. Det i seg selv er faktisk ekstremt spennende og lærerikt. Det gjør at vi må være kreative. I vårt eksperiment med søkemotoroptimalisering hadde vi satt mål for oss å bli best på: «Hvordan bli funnet på nettet» – Se bildet nedenfor.

Nummer 1 på google
Nummer 1 på: bli funnet på nett. Det tok ca 3 uker til vi var på toppen.

Eksemplet over er såkalte «long tail keywords» altså fraser som man forventer at noen kan søke etter.

Den virkelige «vinneren» er likevel å hevde seg på nøkkelordet: «Søkemotoroptimalisering» som bildet nedenfor viser. Det kan være vanskeligere.

Søkemotoroptimalisering sliter litt mer
«Søkemotoroptimalisering» er ikke engang blant topp 100. Lar vi oss stresse av det? Nei. For mange kan konkurransen være tøff, for oss er den ekstra tøff. Det synes vi er kult. Se hvorfor vi ikke kom høyere på «søkemotoroptimalisering» her

En liten oppdatering

Den 2.8 kom vi inn i Google med ordet «Søkemotoroptimalisering» på 136 plass.

9.8.2019 hadde vi hoppet til 69 plass.

18.8.2019 er vi på 36.plass. Følg med, legg oss i dine favoritter, så får vi se om vi fortsetter klatringen.

Dette må du vite om SEO

Litt SEO er bedre enn ingen SEO, men til slutt er dette en katt og mus-aktivitet mellom deg og dine konkurrenter. Når du klatrer fordi dem, vil de forsøke å klatre forbi deg. Derfor er det viktig å hele tiden være aktiv, skrive artikler og nytt innhold og skape nye lenker fra andre nettsider. Det er ikke alltid like lett.

  • Du vil få fordeler med «Litt» søkemotoroptimalisering over de som har ingen.
  • Dette er en tidkrevende prosess som krever tålmodighet. Det kan ta uker og måneder får man får gode resultater. Og det kan ta en liten uke om man har flaks.
  • Hva dine konkurrenter gjør avgjør hvor lett eller vanskelig det er å komme til toppen i SERP.
  • Nummer 1 er vanskelig, første side er enklere.
  • Din fordel er at mange bedrifter sover i timene.
  • Ta gjerne en prat med oss så kan vi vurdere din side.

 

For deg som vil lære mer

Neil Patel

Beginners guide to SEO

Backlinkio.com

Robbie Richards

Eller ta kontakt

Tema: Søkemotoroptimalisering