SEO potensial header

SEO Potensial

Hva er vårt SEO potensial? Da har vi kommet til august og det er på tide med en oppdatering i vårt lille søkemotoreksperiment. I dag skal jeg gå litt igjennom hva som er gjort i det siste og hva som er resultatet. Men først kan vi starte med et lite tilbakeblikk, før vi ser mer på hele SEO potensialet og mulighetene i hvor langt man kan nå, når vi ser på søkemotorenes regnmakere.

Slik startet eksperimentet

I mai 2019 startet vi en tom nettside på kundenifokus.no – vårt mål var å lage en nettside, uten å tenke på optimalisering. Vi laget en side i full fart, og publiserte på nett. Deretter tok vi jobben med å gradvis optimalisere nettsiden. Vi er i skrivende stund ikke i mål. Google Search Console illustrasjon Som dere ser så har siden begynt å bli mer synlig. Det går sakte, men sikkert fremover. Det kjøres ingen annonser nå, kun trafikk via organisk søk.

Det første innlegget vi skrev

Vi startet med et innlegg om nettopp «hvordan bli funnet på nett» den 1.7 var denne artikkelen nummer en på akkurat den søkefrasen. Søkemotorresultat illustrasjon nummer 1 Siden denne artikkelen bruker innholdsfortegnelse får vi med flere lenker i søkeresultatet også. Det er med å øke antall klikk.

Dette har vi gjort siden starten

Vi har omstrukturert hele siden. Vi har radbrekket eksisterende lenker og omdirigert i alle bauger og kanter. Vi ser at vi rett etter opplever en «kort drop», men spretter raskt tilbake. Først den 16.7 begynte vi med større endringer av nettsiden. Frem til da, handlet det primært om vår første artikkel.

  • Vi har definert hva som er «sider» og hva som er «artikler»
  • Siden «Bli funnet» er et mindre brukt ord enn «Bli synlig» så valgte vi å skrive en artikkel om synlighet på nett
  • Navigasjonen er endret, mer tydelig, som du ser på menyen.
  • Vi har optimalisert bilder og hastighet på nettsiden. Raske nettsider er viktig.
  • Vi har nettopp flyttet nettsiden fra en amerikansk server til en norsk en.
  • Da gikk vi fra 3 sekunder innlastingstid til ca 1 sekund. Det er bra!
  • Flere artikler er produsert

Hvordan går det med SEO-eksperimentet nå?

Det aller viktigste: Vi jobber nå med 2 mulige nye prosjekter som har kommet til oss på grunn av nettsiden. Begge to henvendelsene kom denne uken. Siden vi kun er 2 personer selv, så er det ok for nå. Det er også en vekst – så vi nærmer oss mer og mer vårt SEO potensial. Vi kan ikke påstå at vi drukner i trafikk, men det går riktig vei.

Antall besøk uke for uke:

  • Uke 30                  130 <- noe skjer.
  • Uke 29                  33
  • Uke 28                  28
  • Uke 27                  45
  • Uke 26                  43
  • Uke 25                  43
  • Uke 24                 50 <- Primært på grunn av ny publisert artikkel.
  • Uke 23                  4

Når man jobber med søkemotoroptimalisering så vil resultatene gradvis bli bedre. Nå er det sommerferie, så vi forventer ikke at det skal bli en stor økning. Dessuten har vi noen utfordringer og vi kjører ingen google annonsering.

Hva skjedde i uke 30?

Det aller viktigste for vår del var at vi la ut 2 nye artikler:

SEO potensialet – Hva kan vi få til?

Vi er fortsatt et stykke unna å få ut hele vårt potensial. Det er noen gode grunner til det.

  1. Vi er en fersk ukjent nettside som ingen lenker til. Det kan kanskje du hjelpe oss med, ved å legge en lenke til https://kundenifokus.no på ditt nettsted, eller skrive en artikkel om vårt eksperiment?
  2. Søkeordene som vi konkurrerer med har den tøffeste konkurransen. (Søkemotoroptimalisering, SEO og Digital markedsføring) – Alle våre «konkurrenter kan seo-faget.

Søkemotorenes regnmakere = vårt SEO potensial

SEO regnmaker illustrasjonDet å treffe når folk søker etter «hovedordene» er viktig, men selvsagt vanskeligst. Det er der slaget om internettherredømmet står. De ordene vi ønsker skal være våre «regnmakere» er Webutvikling, Søkemotoroptimalisering og Digital markedsføring. Om vi kommer på topp 10 på disse ordene vil nettsidene våre ha ca 500-600 besøk hver dag. Altså en mangedobling. Det vi derimot opplever er at «raske nettsider» er på 7.plass og klatrer. «Bli funnet på nett» er på førsteplass. «Wordpress utvikling» er på 10.plass og «google annonsering» er på 29 plass. Søkemotoroptimalisering er utenfor topp 100 og vi lå en stund utenfor topp 200. Nå finner man vår side omtrent rundt 140.plass og vi klatrer. Potensialet er fortsatt ganske stort. Og det er trolig større for deg. Det vi opplever ofte er at mange bransjer har lite fokus på søkemotoroptimalisering. Det gjør at det er betydelig enklere for deg å komme inn på listen over regnmakerord i ditt segment, enn det er for oss.

Hvordan skal vi få ut vårt SEO potensial?

En av de viktigste tingene vi kan gjøre, er akkurat det du leser nå. Det å produsere nye artikler jevnt og trutt vil bidra med å øke trafikken til nettsiden. De forskjellige artiklene vil kunne treffe kunder på forskjellige måter alt etter hva du søker etter. Det beste dere kan gjøre for oss er å lese det vi skriver, kommentere, bli nysgjerrig slik at du søker mer informasjon om søkemotoroptimalisering. Deretter er det å dele denne på sosiale medier. Og det aller beste er om du kan enten skrive om oss på din blogg, eller legge naturlige lenker til våre sider. Da blir også du en del av vårt eksperiment. Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med søkemotoroptimalisering. Det er fortsatt litt mer småplukk å gjøre på nettsidene. Ut over dette handler det primært om jevnlige oppdateringer med nytt innhold, og tålmodighet. Vi har investert i egne analyseverktøy, vi begynner å gå grundigere til verks. Kanskje får vi ut vårt SEO potensial utover høsten?

Ditt SEO potensial?

Hvordan er det med din egen nettside? Har du sjekket den selv? Hvilke ord er dine regnmakere? Du kan selv sjekke her din posisjon her hos Small SEO Tools eller bruke Google Trends for å se hvilke søketrender som er i dag. Ønsker du en dypere analyse og hjelp fra oss? Da kan du ta kontakt med oss, det er enklere å hjelpe dere, enn oss selv. :D

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *