Profesjonell nettside header

Hva er en profesjonell nettside?

En profesjonell nettside kan utgjøre stor forskjell for din økonomi. Det er mange faktorer som påvirker antall besøkende – gode profesjonelle nettsider kan være avgjørende. La oss se nærmere på hva som skal til for å få en god hjemmeside.

Når du er i markedet for nye nettsider, så er det ofte en kollega som kjenner en som lager nettsider billig. Det kan fort bli dyrt. Her skal jeg forklare deg en del mekanismer rundt nettsidene, både synlige og usynlige. Til slutt vil du sitte igjen med kunnskap til å velge en profesjonell webutvikler eller vidunderbarnet til kollegaen.

PS! Nettsiden du leser nå er fortsatt ikke «ferdig» – men et eksperiment hvor vi gradvis forbedrer innholdet. Denne siden ble oppdatert 16.7.2020 og du skal se hvorfor en profesjonell nettside er viktig nedenfor. – Påvirker det antall besøkende?

Disse to nettsidene er ikke like..

 

Om du er en ny gjest hos oss, så vet du kanskje ikke at vi startet «Kunden i fokus» med alle tenkelige nybegynnerfeil? Dette har vi gjort for å vise hvordan det slår ut for deg som kunde. Nettsidene våre er et levende eksperiment på hvor ille det kan gå, og hvor bra det kan bli. Du fant oss, det er et tegn på at det går rett veg…

Hva har vi gjort feil?

I starten satte vi opp en WordPress-løsning og utførte de typiske oppgavene når man ikke har teknisk fagkompetanse i bunn.  La inn innhold, la til bilder og satte i gang. Nettsiden så fin ut, men det er likevel en del som mangler. Vi har jobbet iherdig i flere måneder med å rette opp vårt eget rot. Vel iherdig er å ta i. Vi har tatt det steg for steg slik at dere skal oppleve forskjellen også.

Fra 7.5.2019 til 6.6.2019 hadde vi 34 besøk.

Fra 7.7 til 6.8.2019 hadde vi 242 besøk. Fortsatt er det ikke maks av hva vi kan få.

Her kan du lese om vårt «bli synlig på nett»-eksperiment.

Tenk om vi var fornøyd med nettsiden slik den var i begynnelsen av juni? Da hadde vi fått 30-40 besøkende pr måned, kanskje litt mer om vi var aktive på sosiale medier.

For å få en mer profesjonell nettside har vi gjort følgende:

  • Strukturert hva som er sider, og hva som er innlegg. Dette er en side om webutvikling. Dette er et innlegg som forteller deg 1o ting du trenger å vite om dine nettsider.
  • En side er en del av det vi tilbyr, en beskrivelse av tjenestene, mens et innlegg er en artikkel eller klassisk bloggtype.
  • En side er mer statisk, mens innlegg kommer det stadig flere av. Slik som det du leser nå.
  • Vi har optimalisert nettsiden for søkeord, det heter søkemotoroptimalisering.
  • Videre komprimerte vi bilder, slik at sidene blir raskere.
  • Vi har etablert cache (mellomlagring) slik at du ser sider som er lagret «ferdig» på serveren, i stedet for at de genereres hver gang. Det gjør at du opplever nettsidene som raske. Raske nettsider er viktig.
  • Vi har aktivert filkomprimering på serveren og komprimert CSS og JavaScript, slik at sidene blir ekstra raske.
  • Vi flyttet nettsidene fra en amerikansk server til en plassert i Norge. Det å ha riktig server er viktig. Du kan gjerne ha en rask server i utlandet, eller en treg en i Norge. Det beste er en rask server i Norge, eller nær der kundene dine er. Vi vet hva vi skal se etter.
  • Vi har satt mer trykk på lokal SEO for å øke vår lokale tilstedeværelse.
  • Vi overvåker sidene i forskjellige verktøy og korrigerer deretter.

Bortsett fra menystrukturen og endring mellom sider og innlegg, så er ingen av disse endringene direkte synlig i det du ser fra vi startet i Mai til nå. Det er mer trafikk, vi har kun annonsert en kort periode, over få dager for å teste noe.

 

Profesjonelle nettsider gir resultater

Hvor gode resultater kan man få? Hvor stor er forskjellen? Vel om forskjellen er som i dag så er det 208 flere besøkende pr måned. Om 2 % av disse besøkene fører til handel eller kunder for oss, så ville vi fått 0,68 pr måned på førsteutkastet og 4,84 slik den er nå. Vil det utgjort en forskjell hos deg?

Antall visninger i google søk graf

Bildet over viser våre resultater i Google Search Console. Dette er hvor mange ganger vår side dukker opp i Google søk. Vi kan se hvilke søkeord som har flest visninger og hvilken plassering i søkeresultatet vi har.

La oss se hvordan det har gått

Over her vises grafen fra den tiden vi skrev den opprinnelige artikkelen. Det er viktig å oppdatere innhold for å holde det relevant. Vårt mål med denne siden er å bli synlig kun via søkemotoroptimalisering.

Nedenfor er grafen fra 16.7.2020

Graf antall visninger i søkeresultat
Kjenner du igjen «humpen» i første del av grafen – den samme som vist over – en profesjonell hjemmeside vil gradvis vokse seg større.

Den største faren ved å bruke nybegynnere er at man kan risikere feil som gjør at siden din ikke blir funnet overhodet. Den eksisterer ikke i følge google.

 

Hvordan har det utviklet seg?

Det er stor sannsynlighet at du fant denne nettsiden via Google – mulig du har søkt etter profesjonell nettside – Her rangerer vi i skrivende stund som #1. Dette varierer, av og til faller vi litt og så kommer vi tilbake.

Når vi skrev denne artikkelen opprinnelig kom den inn som #10, over tid falt den til 60.plass, før den gradvis har klatret til #1 igjen.  – Derfor er det viktig å oppdatere innhold med jevne mellomrom.

 [Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering?]

Derfor er det viktig å komme høyt opp i søkemotorer

Klarer du å komme på førsteplass med ditt søkeord, så er statistikken fra google at ca 28 –  34 % klikker på akkurat ditt resultat. Det er en bra andel. La oss bruke de to søkeordene fra eksemplet. 508 + 180 visninger = 206 relevante klikk. I stedet for de 9 som vi har fått. Siden vår har på 3 måneder dukket opp i 4840 søk. Det er med andre ord et stort SEO potensial som ennå ikke er utnyttet. Profesjonelle nettsider er med på å løfte deg nærmere drikkevannskilden med andre ord.

Har ikke vi en profesjonell nettside?

Om dette er så viktig, hvorfor har ikke vi gjort noe med det selv?

Vi ønsket å skape et realistisk scenario, så vi startet med å rote det til for oss selv. Vi er fortsatt ikke ferdig heller. Om du kan faget, så ser du sikkert selv hva som gjenstår og mangler.

  • Blant annet hadde vi en fremside med en morsom funksjon, som ikke alltid fungerte. Morsomt konsept om at man kan laste inn en ny person hver gang siden lastes. Fungerer ikke alltid på alle enheter eller mobil. Dette er byttet ut i dag
  • Logoen er laget på 10 minutter… Ikke akkurat proff, kan være mange grafiske designere som ergrer seg over det.
  • Fargene er valgt uten å tenke mer over det.
  • Det er ikke brukt profesjonelle grafiske designere ennå.
  • Vi planlegger å flytte siden til et nytt domene…
  • Teknisk sett gjenstår noen småplukk, men ikke avgjørende for hva vi ønsker å vise.

En annen dimensjon er at nettsider bør lages slik at de er tiltalende og bidrar til konvertering av besøkende til kunder. Det er ikke utført slikt på vår nettside. Vi har rett og slett ikke brukt penger på grafisk design – her er det kun tekniske forbedringer som har vært fokus. – Vårt mål er å vise at vi kan faget via gradvis tranformasjon av vår egen nettside.

Hva koster profesjonelle nettsider?

Det tar tid å lage skikkelige sider. Du kan regne med ca 70 timer for en side ala denne. Lite funksjoner og relativ rett frem. Ønsker du grafisk design og en profesjonell «look and feel» også, så kan du gange med minst 2 og gjerne 3. Det tar tid å lage et design som fungerer. Det blir også ofte testet på brukere m.m. for å finne det som fungerer best. Timeprisen bør ligge på 1000 kroner +/-. Hvor de anerkjente byråene går over og ungen til kollegaen som kan litt, går langt under. Ikke uvanlig at den ligger på ca 8-900 kroner. Prisen stiger med nettbutikk og andre avanserte funksjoner.

Så kommer vedlikehold. Vi bruker en del verktøy og også en del profesjonelle plugins som koster penger. Vi bruker måleverktøy for å måle søkeord og analysere det tekniske i nettsiden. Dette er våre arbeidsverktøy som også koster litt. Med en serviceavtale så kan man regne 3-8 timer i måneden på vedlikehold – om du skal ha en god partner, som virkelig jobber nettsiden din god over tid. Søkemotoroptimalisering er en pågående prosess. Google endrer algoritmer og konkurrenter blir flinkere.  Man kjøper ikke et regnskap, man kjøper regnskapstjenester. Se på webutvikling som en kontinuerlig tjeneste.

En profesjonell webutvikler har gjerne utdanning, både rimelige og dyre verktøy. De bruker mye tid på å holde kompetansen ved like og de følger med på nye teknologier. De ønsker å levere kvalitet.

Hva er da verdien av en profesjonell nettside?

Om du bruker kollegaens bekjente vidunderbarn så kan du slippe unna med 10.000, kanskje 15.000 om han har lært seg å være litt forretningsteft. Det er mulig du får en fin nettside. Sjekk at den fungerer på mobil. Vi har fikset noen sånne.

En profesjonell webutvikler vil jobbe nettsiden din nærmere og nærmere motorvegen i søkene. Det vil si at du vil gå fra å treffe de 34 månedlige gjestene som kommer fordi du annonser et sted. Du blir avhengig av betalt trafikk for å få kunder.

Med en side som kommer inn på motorvegen vil du få repeterende høyt volum av trafikk, relevant trafikk. Du kan muligens mangedoble salget ditt. Sjekk ditt eget søkeord, let etter din egen bedrift i Google. Finner du ikke, ditt eget firma på førstesiden bør du kontakte oss.

Vi kan hjelpe deg med å synliggjøre verdien av en profesjonell nettside, ved å gjøre en analyse. Da vet vi hvor du ligger an og hva ditt potensial er.

PS! Det er ikke noe galt i å være kollegaens vidunderbarn, vi har alle vært der. Bruk gjerne dem om du skal ha en tilstedeværelse på nett, og får nok kunder i andre kanaler. Eller om det skal være for en nettside som ikke har som mål å ta opp konkurransen på motorvegen. Det er slik vi selv ble gode engang i tiden. Denne artikkelen er ment for å vise deg forskjellen til å ta et bevisst valg. Trolig kommer vedkommende til å bruke 70-100 timer på å hjelpe deg, så ikke vær kjip.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print