Profesjonell nettside header

Hva er en profesjonell nettside?

Når du er i markedet for nye nettsider, så er det ofte en kollega som kjenner en som lager nettsider billig. Det kan fort bli dyrt. Her skal jeg forklare deg en del mekanismer rundt nettsidene, både synlige og usynlige. Til slutt vil du sitte igjen med kunnskap til å velge en profesjonell webutvikler eller vidunderbarnet til kollegaen.

 

Disse to nettsidene er ikke like..

 

Om du er en ny gjest hos oss, så vet du kanskje ikke at vi startet «Kunden i fokus» med alle tenkelige nybegynnerfeil? Dette har vi gjort for å vise hvordan det slår ut for deg som kunde. Nettsidene våre er et levende eksperiment på hvor ille det kan gå, og hvor bra det kan bli. Du fant oss, det er et tegn på at det går rett veg.

Hva har vi gjort feil?

I starten satte vi opp en WordPress-løsning og utførte de typiske oppgavene når man ikke har teknisk fagkompetanse i bunn.  La inn innhold, la til bilder og satte i gang. Nettsiden så fin ut, men det er likevel en del som mangler. Vi har jobbet iherdig i flere måneder med å rette opp vårt eget rot. Vel iherdig er å ta i. Vi har tatt det steg for steg slik at dere skal oppleve forskjellen også.

Fra 7.5 til 6.6 hadde vi 34 besøk.

Fra 7.7 til 6.8 hadde vi 242 besøk. Fortsatt er det ikke maks av hva vi kan få.

Her kan du lese om vårt «bli synlig på nett»-eksperiment.

Tenk om vi var fornøyd med nettsiden slik den var i begynnelsen av juni? Da hadde vi fått 30-40 besøkende pr måned, kanskje litt mer om vi var aktive på sosiale medier.

For å få en mer profesjonell nettside har vi gjort følgende:

  • Strukturert hva som er sider, og hva som er innlegg. Dette er en side om webutvikling. Dette er et innlegg som forteller deg 1o ting du trenger å vite om dine nettsider.
  • En side er en del av det vi tilbyr, en beskrivelse av tjenestene, mens et innlegg er en artikkel eller klassisk bloggtype.
  • En side er mer statisk, mens innlegg kommer det stadig flere av. Slik som det du leser nå.
  • Vi har optimalisert nettsiden for søkeord, det heter søkemotoroptimalisering.
  • Videre komprimerte vi bilder, slik at sidene blir raskere.
  • Vi har etablert cache (mellomlagring) slik at du ser sider som er lagret «ferdig» på serveren, i stedet for at de genereres hver gang. Det gjør at du opplever nettsidene som raske. Raske nettsider er viktig.
  • Vi har aktivert filkomprimering på serveren og komprimert CSS og JavaScript, slik at sidene blir ekstra raske.
  • Vi flyttet nettsidene fra en amerikansk server til en plassert i Norge. Det å ha riktig server er viktig. Du kan gjerne ha en rask server i utlandet, eller en treg en i Norge. Det beste er en rask server i Norge, eller nær der kundene dine er. Vi vet hva vi skal se etter.
  • Vi overvåker sidene i forskjellige verktøy og korrigerer deretter.

Bortsett fra menystrukturen og endring mellom sider og innlegg, så er ingen av disse endringene direkte synlig i det du ser fra vi startet i Mai til nå. Det er mer trafikk, vi har kun annonsert en kort periode, over få dager for å teste noe.

 

Profesjonelle nettsider gir resultater

Hvor gode resultater kan man få? Hvor stor er forskjellen? Vel om forskjellen er som i dag så er det 208 flere besøkende pr måned. Om 2 % av disse besøkene fører til handel eller kunder for oss, så ville vi fått 0,68 pr måned på førsteutkastet og 4,84 slik den er nå. Vil det utgjort en forskjell hos deg?

Antall visninger i google søk graf

Bildet over viser våre resultater i Google Search Console. Dette er hvor mange ganger vår side dukker opp i Google søk. Vi kan se hvilke søkeord som har flest visninger og hvilken plassering i søkeresultatet vi har.

[av_notification title=’Blitt usynlig?’ icon_select=’yes’ icon=’ue803′ font=’entypo-fontello’ color=’green’ border=» custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ close_btn=» cookie_lifetime=’60’ av_uid=’av-2izz8m’ custom_class=» admin_preview_bg=»]
Den største faren ved å bruke nybegynnere er at man kan risikere feil som gjør at siden din ikke blir funnet overhodet. Den eksisterer ikke i følge google.
[/av_notification]

Svært mange av våre viktigste søkeord er fortsatt et stykke ned på listen. «google annonsering» har inkudert vår side i søkeresultatet, 508 ganger på 3 måneder. Hvor denne siden først kom inn i resultatene 21.6, på en imponerende 96 plass. Så lang ned at ingen klikker på den med andre ord. Vi har på dette søkeordet fått 4 klikk, eller 0,8%. Da tar det lang tid å få kunder…

Hvordan har det utviklet seg?

«Google annonsering» som nøkkelord har tatt vår side til 20 plass foreløpig. Det er en ok klatring synes vi. Nøkkelordet «Søkemotoroptimalisering» har gått fra å være usynlig og klatret inn på 70 plass og gitt 180 visninger. «Bli funnet på nett» er fortsatt nr 1, men det søker ingen etter. Det er ikke helt sant, vi har faktisk blitt funnet på dette. [Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering?]

Derfor er det viktig å komme høyt opp i søkemotorer

Klarer du å komme på førsteplass med ditt søkeord, så er statistikken fra google at ca 28 –  34 % klikker på akkurat ditt resultat. Det er en bra andel. La oss bruke de to søkeordene fra eksemplet. 508 + 180 visninger = 206 relevante klikk. I stedet for de 9 som vi har fått. Siden vår har på 3 måneder dukket opp i 4840 søk. Det er med andre ord et stort SEO potensial som ennå ikke er utnyttet. Profesjonelle nettsider er med på å løfte deg nærmere drikkevannskilden med andre ord.

Har ikke vi en profesjonell nettside?

Om dette er så viktig, hvorfor har ikke vi gjort noe med det selv?

Vi ønsket å skape et realistisk scenario, så vi startet med å rote det til for oss selv. Vi er fortsatt ikke ferdig heller. Om du kan faget, så ser du sikkert selv hva som gjenstår og mangler.

  • Blant annet har vi en fremside med en morsom funksjon, som ikke alltid fungerer. Morsomt konsept om at man kan laste inn en ny person hver gang siden lastes. Fungerer ikke alltid på alle enheter eller mobil.
  • Logoen er laget på 10 minutter… Ikke akkurat proff, kan være mange grafiske designere som ergrer seg over det.
  • Fargene er valgt av en som er fargeblind…
  • Fremsiden er mer eller mindre uendret og lite selgende i seg selv.
  • Teknisk sett gjenstår noen småplukk, men ikke avgjørende for hva vi ønsker å vise.

En annen dimensjon er at nettsider bør lages slik at de er tiltalende og bidrar til konvertering av besøkende til kunder. Det er ikke utført slikt på vår nettside. Vi har rett og slett ikke brukt penger på grafisk design – her er det kun tekniske forbedringer som har vært fokus. – Vårt mål er å vise at vi kan faget via gradvis tranformasjon av vår egen nettside.

Hva koster profesjonelle nettsider?

Det tar tid å lage skikkelige sider. Du kan regne med ca 70 timer for en side ala denne. Lite funksjoner og relativ rett frem. Ønsker du grafisk design og en profesjonell «look and feel» også, så kan du gange med minst 2 og gjerne 3. Det tar tid å lage et design som fungerer. Det blir også ofte testet på brukere m.m. for å finne det som fungerer best. Timeprisen bør ligge på 1000 kroner +/-. Hvor de anerkjente byråene går over og ungen til kollegaen som kan litt, går langt under. Ikke uvanlig at den ligger på ca 8-900 kroner. Prisen stiger med nettbutikk og andre avanserte funksjoner.

Så kommer vedlikehold. Vi bruker en del verktøy og også en del profesjonelle plugins som koster penger. Vi bruker måleverktøy for å måle søkeord og analysere det tekniske i nettsiden. Dette er våre arbeidsverktøy som også koster litt. Med en serviceavtale så kan man regne 3-8 timer i måneden på vedlikehold – om du skal ha en god partner, som virkelig jobber nettsiden din god over tid. Søkemotoroptimalisering er en pågående prosess. Google endrer algoritmer og konkurrenter blir flinkere.  Man kjøper ikke et regnskap, man kjøper regnskapstjenester. Se på webutvikling som en kontinuerlig tjeneste.

En profesjonell webutvikler har gjerne utdanning, både rimelige og dyre verktøy. De bruker mye tid på å holde kompetansen ved like og de følger med på nye teknologier. De ønsker å levere kvalitet.

Hva er da verdien av en profesjonell nettside?

Om du bruker kollegaens bekjente vidunderbarn så kan du slippe unna med 10.000, kanskje 15.000 om han har lært seg å være litt grådig. Det er mulig du får en fin nettside. Sjekk at den fungerer på mobil. Vi har fikset noen sånne.

En profesjonell webutvikler vil jobbe siden din nærmere og nærmere motorvegen i søkene. Det vil si at du vil gå fra å treffe de 34 månedlige gjestene som kommer fordi du annonser et sted. Du blir avhengig av betalt trafikk for å få kunder.

Med en side som kommer inn på motorvegen vil du få repeterende høyt volum av trafikk, relevant trafikk. Du kan muligens mangedoble salget ditt. Sjekk ditt eget søkeord, let etter din egen bedrift i Google. Finner du ikke, ditt eget firma på førstesiden bør du kontakte oss.

Vi kan hjelpe deg med å synliggjøre verdien av en profesjonell nettside, ved å gjøre en analyse. Da vet vi hvor du ligger an og hva ditt potensial er.

PS! Det er ikke noe galt i å være kollegaens vidunderbarn, vi har alle vært der. Bruk gjerne dem om du skal ha en tilstedeværelse på nett, og får nok kunder i andre kanaler. Eller om det skal være for en nettside som ikke har som mål å ta opp konkurransen på motorvegen. Det er slik vi selv ble gode engang i tiden. Denne artikkelen er ment for å vise deg forskjellen til å ta et bevisst valg. Trolig kommer vedkommende til å bruke 70-100 timer på å hjelpe deg, så ikke vær kjip.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *