Innhold

Din utlimate hjemmesideguide

- For deg som trenger nye nettsider

I dag finnes det mange løsninger for å lage en gratis nettside. Det er likevel mange grunner til at du bør velge å betale for en ny hjemmeside. I denne guiden skal vi gå inn på noen avklaringer du bør gjøre før du lager nye nettsider for deg eller din bedrift. Målet er at du skal ha bedre forutsetning til å ta gode avgjørelser rundt deres prosjekt når du har lest denne ferdig.

Hva koster en ny hjemmeside?

La oss gå rett på sak: Det er svært avhengig av innhold og omfang selvsagt. En enkelt nettside med en relativt statisk firmainformasjon og kontaktinformasjon kan du klare å få «gratis» om du ønsker via Google My Business.

For å svare på dette, så avhenger det veldig av ambisjonsnivået ditt. For å sammenligne med å flytte seg fra A til Å, skal du gå, er det gratis, men nesten ingen vil merke det. Ønsker du å vinne formel 1 så vil det kreve betydelig mer, men hele verden vil vite hvem du er.

Tilstedeværelse i seg selv har ingen nytte

Det å legge ut en nettside gir ikke automatisk trafikk. Tvert om, så vil det være dørgenes stille.

Dine mål med din hjemmeside er avgjørende

Det er hva du ønsker å oppnå med nettsidene som er avgjørende for hvor mye det vil koste. Vi skal ta deg med på noen eksempler.

Din nye hjemmeside og dine muligheter

La oss begynne med det grunnleggende. Her vil jeg ta deg igjennom de forskjellige alternativene. Når du er ferdig å lese denne, vil du enklere kunne lage et realistisk budsjett for din nye hjemmeside.

Domene og webhotell

Domene

Du trenger et domenenavn. (https://dittnavn.no) Mulig du har det fra før? Mulig du trenger et nytt? Holder du på å starte en ny bedrift, så kan navnevalg være spennende. Vi liker godt denne navnetjenesten som er et samarbeid mellom Norid, Brønnøysundregistrene og Patentstyret. Bruk den.

Hva er et godt domenenavn?

La oss si at du skal selge sokker til norske kunder. Det er en fordel å ha det man leter etter i domenenavnet. I dette tilfellet «sokker» om man antar at de fleste leter etter det i en søkemotor.

Domenenavnene består av flere deler. «.no» indikerer at det tilhører geografisk sett Norge. Du må ikke ha .no, men det er en liten fordel. Så «sokker.no» ville vært bra. Du kunne også hett «Sokkerbutikken.no» – poenget er å ha «søkeordet» i domenenavnet. Det er ikke et krav, men en liten fordel som kan være avgjørende. Domenenavnet og firmanavnet trenger heller ikke være likt. Firmanavnet vårt er EKH Grafisk AS domenet du er på nå heter: kundenifokus.no.

Prisen for et domene er alt i fra 7 kroner pr år i enkelte kampanjer til 5-700 kroner pr år og mer i enkelte land.

 

Domenestruktur TLD = Top Level Domain (.no, .se, .com, .net, .org osv.)
 

Noen tips vedrørende domenenavn:

  • Primært norske kunder? Bruk .no domene.
  • Pass på uttale. Studiefixerne.no kan sende kunder feil vei på radio.
  • Undersøk: Sjekk google, sjekk om navnet betyr noe negativt.

Personvern og Cookies

Alle nettsider må i dag grunnet GDPR-regler ha personvern policy og informasjon om cookies. Dette legger de fleste byråer inn for deg, men stort sett en standardtekst. Husk at det er du som er juridisk ansvarlig for teksten og må sikre deg at den er tilpasset din bruk av personlig data.
Klikk her for mer informasjon om GDPR (Ekstern lenke)

 

 

Du trenger også et webhotell

Du bestiller som regel domenenavn og webhotell fra samme sted. Et webhotell kan være ganske billig og du kan få det ned i ca 10 kroner pr måned og opp til flere tusen per måned om du ønsker dedikert server eller svært høy ytelse. For de aller fleste kan du klare deg med en pakke fra ca 50 – 150 kroner pr måned.

Det er på webhotellet at du lagrer filene som tilslutt utgjør din nettside.

Det er også her fordel å tenke på hvor dine lesere/kunder befinner seg. Det er en fordel å ha et webhotell som befinner seg i nærheten av brukerne. Altså norske kunder = webhotell plassert i Norge. Det er heller ikke et krav, men vil gi fordeler om du ønsker gode og raske nettsider.

Noen utvalgte leverandører av webhotell:

  • ProISP
    – God norsk leverandør. Bra service.
  • Webhuset
    -God norsk leverandør. Bra service.
  • Serverbolt
    -Norsk leverandør som spesialiserer seg på hastighet. Dyrere segment, men høy ytelse.
  • Hostgator
    -Stor internasjonal aktør, har selv brukt de i svært mange år uten noen problemer. Men er litt treige utenfor USA.
  • A2 Hosting
    -God internasjonal aktør med akseptabel ytelse. Får servere lokalisert i Europa, kan optimaliseres ganske bra.

Dette er alt du trenger for å komme i gang. Nå trenger du noen som kan lage selve nettsiden.

 

Produksjon av ny hjemmeside

En enkelt nettside med bilde og litt tekst lager man på svært kort tid. Likevel kan også en enkelt nettside være kompleks. Du finner helt sikkert noen som er villig til å lage enkle nettsider gratis. Men skal du ha en god nettside som får besøkende og skaper omsetning må du gire på litt. Her får du vite hva som skal til for å «gire på litt»

Planlegging

Du bør planlegge hva du ønsker å oppnå, hva du vil gjøre med nettsiden. Skal du informere? Er det branding? Skal du skape aktivitet og engasjement? Skal du formidle eller selge?

Klarer du å planlegge selv, så er det kun din tidsbruk det går på. Ønsker du å planlegge med eksperter kan du regne med en timespris på 1000 kroner +/- alt etter hvor flinke/populære de er. Avhengig av oppdragets størrelse, så kan selve planleggingen ta alt fra 1 dag til noen uker med arbeid. 3-5 dager holder for de aller fleste.

Tips: Det du planlegger godt, sparer du inn på selve utviklingen.

Prosjektledelse

I større prosjekter kan du kalkulere ca 10 % i prosjektledelse også.

Grafisk design og prototyping

Grafisk design er selve utseende. Dette kan lages i form av «bilder» eller i klikkbare prototyper som viser hvordan en nettside vil oppleves. Du skal også ha grafiske elementer og også muligens en profilhåndbok. Har du profilhåndbok fra før, vil det spare tid her.

Grafisk design kan ta like lang eller lengre tid som selve utviklingen av nettsiden. Det er nå du bestemmer hvordan ting skal se ut, hva som skal skje når noen trykker på noe osv. Jo mer du planlegger i denne fasen, jo mer vil du spare på selve utviklingen.

Brukertesting

Adobe XD til prototyping av hjemmeside Et skjermbilde av Adventor CRM sin prototype i Adobe XD. Her lages klikkbare «bilder» – omtrent på PowerPoint-nivå. Raskt og enkelt.
 

Mange hopper over dette punktet. Det kan være en tabbe. Når du har fått utviklet en klikkbar prototype, bør du teste den på 5-6 mulige brukere. Dette gjøres i løpet av få timer og gir en svært god og nyttig informasjon.

Korriger prototypen på bakgrunn av tilbakemeldinger og test på nytt. Dette kan du i teorien gjøre så mange ganger du selv måtte ønske. Det kan være at 1 til 3 runder holder i massevis. «Hvorfor i alle dager klikker folk på pynten?» kan være en viktig oppdagelse.

Timesprisen er fortsatt den samme, siden det ofte er det grafiske teamet/prosjektledere som kjører prosessen. Regn med også at du må betale/premiere hver tester med en gave/gavekort fra et par hundre til ca 500,- som takk for tiden brukt. (Det er god kutyme)

Programmering

En stor del av nettsidene i dag produseres med WordPress som base. Dine behov og funksjoner vil avgjøre om det holder eller om du må ha skreddersøm. Uansett vil en god utvikler raskt koste fra 850,- timen og oppover. En relativt enkel og informativ nettside uten noen spesielle funksjoner kommer fort opp i 30-40 timer arbeid.

Skal du ha nettbutikker eller andre mer avanserte funksjoner så vil tidsbruken øke raskt. Igjennom årene har jeg utviklet nettsider i millionklassen og til noen tusenlapper.

Det skal svært lite til for at du kommer over 50.000,-

En god webutvikler vil være opptatt av at du skal synes på nett og komme så høyt opp i søkemotorene som det er mulig å komme. Derfor vil de også bruke noe tid på å finjustere nettsidene. Raske nettsider er viktig for at du skal komme høyt opp i søkeresultatene. Nettsider som inneholder tekniske feil, kan risikere å bli usynlige. Det kan være lønnsomt å lytte mer til webutvikleren enn på den grafiske designeren på dette området.

En godt utført nettside kommer fort på 100 timer. Da er det fortsatt en enkel nettside, med undersider, kontaktinformasjon, kanskje produktinformasjon og tilpasninger i backend, slik at det er enklere for deg å redigere. Med 100 timer til rådighet vil man rekke å gjøre en god jobb.

Tips om prising av nettsider

  • En "Ensiders" (Onepager) kommer fort på 30-40 tusen, omtrent som en helside i lokalavisen.
  • Mange aktører kan tilby månedpris i stedet for en engangskostnad. Det kan hjelpe din likviditet i prosjektet.
  • Press på lav pris kan ofte føre til at kvaliteten på programmeringen synker. Det går til slutt ut over dine kunder.
  • En nettside kan fort selge mer en din beste selger, hva er den da verd?
  • Du kan enten komme med mange ønsker å betale det, det koster eller si hva du har å rutte med, og spør hva du kan få for den prisen.
  • Vær ærlig med budsjettet ditt og dine ambisjoner med en gang.

 

Innhold og etterarbeid

Nå som nettsiden er i drift, så trenger du at den monitorers. Ved hjelp av Google Analytics, Google Search Console og kanskje noen flere verktøy. Det som nå blir viktig er å skape økt synlighet i søkeresultat og begynne å drive kunder til dine tjenester.

«Jeg sier ofte at det er når nettsiden er ferdig, at jobben starter»

På kundenifokus.no ønsker vi å skrive artikler innenfor 3 temaer, Søk, Markedsføring og Nettsider. Dette er relevant for de tjenestene vi tilbyr. Vi skriver artiklene i tematisk rekkefølge for å holde en god balanse. For hver artikkel vi legger ut, vil vi få flere og flere lesere. Og vi blir mer og mer synlig i søkemotorene.

Søker du etter «Profesjonell hjemmeside» i Google – så kommer som regel vår side om profesjonelle nettsider øverst. (Det kan endre seg) – Dermed må vi tilpasse innholdet med jevne mellomrom. Denne som du leser nå er versjon 3.

Innholdsproduksjon

Gode artikler tar litt tid å lage. Du kan lage innhold til nettsidene, du kan lage innhold til facebook, twitter osv. Dette kan ta all den tid i verden om man vil. Men et godt tips her:

En god artikkel en gang i måneden er bedre enn 1 dårlig pr dag.

Godt tips to: Det er bedre å skrive noe, enn ingenting – og heller gradvis forbedre.

Synlighetsanalyse

 – Om du mener alvor så er det lurt å følge med på dine søkeord og hvordan du gjør det. La oss bruke «Sokkebutikken» som et eksempel igjen. Du har en kategori som heter «Herresokker» og når du analyserer hva folk leter etter, så finner du ut at på «Herresokker» så er du på plass nr 12. Du har bare 1 klikk i måneden.

Søkevolumet etter «herresokker» er i utgangspunktet ganske lavt. Men om du klarer å få denne siden på plass nr 1 så vil du få ca 30 klikk pr måned. Selger du herrejakker vil du fort komme opp i flere hundre klikk om dagen. Det å vite slike ting kan gi deg økt trafikk, og du kan komme nærmere å være en formel1-nettside.

Slike analyser kan være gull verd. Du må regne med noen tusenlapper i måneden til en halv/hel stillingsprosent for å bli god på dette. Igjen er det ditt ambisjonsnivå som avgjør. Men også din konkurransesituasjon.

Jeg skrev nettopp en artikkel som hadde som mål å slå en konkurrent på en spesifikk frase. Her er konkurransen liten, og på 12 timer så var min artikkel foran. Jeg har også jobbet med svært tunge internasjonale søkeord som det har tatt 3 år å få inn på topp 5 – rett og slett fordi man konkurrerer mot heltidseksperter.

Men for all del – ta kontakt – be oss kjøre en analyse – Det kan gi deg noen umiddelbare muligheter. – Ring meg gjeren på 91 91 59 80

Konkurrentanalyse

 – Når du har klart å dominere sokke-universet så vil konkurrentene begynne å jobbe hardere. Om du ikke følger med, så vil du miste tronen på toppen og komme langt bak i sokkeskuffen.

Derfor kan man også følge med på hva konkurrentene gjør, hvordan de rangerer, hva som skal til for å bli bedre osv.

Annonsering

– For å trekke besøkende, så kan det være lønnsomt å annonsere litt også. Du trenger noen til å produsere de grafiske elementene i en annonse. Det kan ofte være den grafiske designeren, beskrevet over. Gode annonser er en kunst, og det kan være mye å hente på om det er 1 % eller 4 % som klikker på en vist annonse.

 

Men hva i alle dager koster søkemotoroptimalisering og innholdsproduksjon?

Dette kan om man vil, raskt bli en fulltidsjobb. Innholdsproduksjon og Søkemotoroptimalisering kan også være to forskjellige kompetanser. Hvor tekstforfattere/skribenter jobber sammen med en SEO-ekspert. Man kan også ha ukentlige eller månedlige rapporter.

Når vi jobber med søkemotoroptimalisering, så bruker vi en god del tid på denne siden du leser nå. Vi har klienter som har ukentlige rapporter, hvor de får oppgaver og tips fra oss. For noen jobber vi mer intenst og analyserer mer grundig. Litt hjelper mer enn ingenting.

Gode byråer blir fort «dyre», og man må regne med månedlige faste kostnader for tjenesten. Det kan koste så lite som 1500 pr måned, til å være en hel eller flere fulltidsstillinger. Det er også avhengig av om du utfører noe jobb selv, eller om det skal jobbes for deg.

* Med «dyre» – mener jeg – du kan fort få mye verdi…

Ansatt eller leid kompetanse?

Nå som du satser litt på en ny nettside, så trenger du faglig kompetanse til å drifte domene, webhotell, prosjektet og vedlikeholdet. Det er ofte kalt for «Webmaster» og man får ansvar for nettsidene og drift relatert til dette.

Bedrifter med en aktiv tilstedeværelse på nett vil fort ha en slik person ansatt i en full stilling. For svært mange vil det ikke være nødvendig, da arbeidet fort kan bli på noen få timer pr måned. Vi kan gi råd på hva ditt behov vil være. Jeg har igjennom et langt yrkesliv sett mange undervurdere viktigheten av jevnt vedlikehold av nettsider, spesielt når man starter med nettbutikker. Mange tilbyr også å håndtere alt teknisk rundt nettsiden.

Vi tilbyr leid «webmaster».  Da kan vi ta oss av alt som heter domener, webhotell og vedlikehold, samt bistå med å legge ut innhold og nyheter. Prisen avhenger av frekvens på oppfølging og rapportering. Man kan også kjøpe forhåndstimer på utvikling, som gjør at man raskt kan få gjort endringer på nettsiden uten å gå via salg.

Hva får du igjen med en god hjemmeside?

Da må vi gå tilbake til innledningen og definere om du ønsker at informasjonen skal være tilgjengelig for de som leter etter deg, eller om du ønsker å aktivt skape engasjement, eller selge noe. Om du ønsker å selge noe, så kan det fort være lønnsomt å legge midlene på bordet for å skape en god kjøpsopplevelse.

Nedenfor går vi litt igjennom noen tall du bør ha et forhold til.

Konverteringsrater

Man kan snakke om «konverteringsrate»Her kan du lese om gjennomsnittlig konverteringsrater

Konverteringsrate er hvor mange av nettsidens besøkende som faktisk kontakter deg/handler av deg. Dette varierer fra bransje til bransje og hvor kjent/trygg din nettside er.

Du kan ta utgangspunkt i 2 % av alle besøkende. Da treffer du sånn omtrentlig, og kan justere basert på om du treffer på målet eller ikke. Så om du har 1000 besøkende så vil du ha 20 betalende kunder eller henvendelser. .

Herfra er det bare matematikk. Med en enkel ufaglært nettside kan du raskt bli usynlig. Det er helt normalt at bedrifter kjøper rimelige nettsider først, og kommer til profesjonelle byrå etterpå. Det skjer svært ofte.

Hva er så ditt SEO-potensial?  Selger du sko, så er det ca 14800 søk etter sko hver måned og 3600 søk etter joggesko. Får du tak i 10 % av disse klikkene så har du 1840 relevante besøkende hver måned. Eller 36 salg, trolig mer, siden konverteringen er noe høyere når man søker så spesifikk. Er du usynlig, så vil disse gå til konkurrenter, eller du må annonsere for å få samme trafikken. Kommer du som nr 1 på «sko» har du trolig 4400 besøkende og 88 salg pr måned.

En god webutvikler kan bli din aller beste selger

Det går litt matematikk i dette, og en god webutvikler kan bli din beste selger. Derfor er det ikke så dumt å tenke at budsjettet vil være tilsvarende en helårs 100% ansatt selger. Du bygger tross alt en maskin som potensielt kan jobbe for deg 24/7/365

Pristabell hjemmesider?

Nei, det går nesten ikke an….En feil mange gjør er at de sammenligner nettsider med prisen av avisannonser. Noe man kjøper og blir ferdig med. Det er en kjempetabbe.

Som sagt. Dette handler om satsing. Skal du lage ny nettbutikk og konkurrere på et så vanlig produkt som sko, så krever det penger for å i det hele tatt være synlig. Deretter kreves det en god del penger for å lage en kjøpsopplevelse som gjør at folk ser på deg som troverdig.

Trenger du folk til å vedlikehold og drifte, så må du kalkulere inn det. Ønsker du aktivt å jobbe med synlighet så koster det også.

Vil du lage en skikkelig bra nettside så øker budsjettet.

 

Prisen på en nettside er en ting, man kan få en god og fin ensides nettside for 30.000. Det passer for dem som bare «Må ha noe» uten å ha ambisjoner.

En nettside under 100.000 – Du kan få det. Man får gjort litt for 70-90.000 – setter du rammen, så får du beskjed om hva du kan forvente innenfor ditt budsjett.

Men tenk trafikk. Legg opp budsjett til annonsering i starten, og bygg for søkemotoroptimalisering på sikt. Setter du av penger til dette, vil du over tid bygge en trafikk som gjør at du har betydelig større suksess.

Spør oss, fortell oss dine ambisjoner – spør hva vi kan klare. Kanskje kan vi starte med en liten søkreordanalyse for å si litt om ditt potensial?

 

Ny hjemmeside – oppsummering

Det er mye å tenke på om du ønsker en profesjonell nettside.

Prisene avhenger av så mange faktorer. Det  er mange små detaljer og store avgjørelser. Til slutt er det jo også avhengig av ditt budsjett. Kanskje er det riktig å starte med en rimelig nettside først, og heller utvide ved behov? Det vet bare du best. Men vi kan bidra med å gjøre en del avklaringer for deg. Jeg begynte med webutvikling allerede i 1997 og har langt og god erfaring både som leverandør av nettsider og fra drift. Når du skal ha en ny hjemmeside, er vi de rette å søke råd hos.

Du må ha:

  • Domenenavn
  • Webhotell/server
  • Noen til å lage nettsiden
  • Grafisk profil eller grafisk design
  • Tenkt over om du vil bygge på en eksisterende plattform eller ei. F.eks WordPress.

Du bør tenke igjennom:

 

Ta gjerne kontakt med oss, vi vet hva som må til, om prosjektet er lite eller veldig stort. Det er gratis å spørre om råd.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print