Digital Markedsføring og SEO Molde header

Lokal SEO – Bli synlig der du er

En del bedrifter har primært behov for en lokal geografisk tilstedeværelse. Hvordan kan man for eksempel drive søkemotoroptimalisering i Molde? Her vil du lære mer om lokal synlighet, Goolge Min Bedrift og hvordan du kan bruke SEO som en teknikk med lokal geografisk begrensning og forankring.

Lokal SEO

I følge flere undersøkelser så har ca 46 % av søkene en lokal intensjon. Når man søker lokalt får man også ofte opp et annet resultat enn normalt.

Lokal SEO Molde eksempel
Her er et ekte eksempel på et lokalt søkeresultat i Molde. Hvor man søkte etter rørlegger i Molde. (OBS Vi har ikke jobbet med noen av disse, og de brukes kun for eksemplets skyld)

På bildet over ser du et eksempel fra et lokalt søkeresultat for Molde. Denne visningen dukker opp i Google sitt søkeresultat, på grunn av at bedriftene har fylt ut en profil på Google Min Bedrift. Det er gratis å registrere din bedrift der. I tillegg kan man legge ut bilder og nyheter via samme kanal. Dette vil bidra til å styrke din posisjon i ditt lokale marked. Normalt vil 3 bedrifter dukke opp i dette resultatet. Så om du har få konkurrenter er du gjerne fort garantert en god synlighet.

En god informasjon på fremsiden

Om Kunden i Fokus opererte kun i Molde, kunne vi hatt følgende tekst på fremsiden: «Din lokale SEO ekspert i Molde» – tett fulgt av hva vi gjør og beskrivelse av at vi har x ansatte i Molde, adresser og lignende. Det reelle lokale SEO eksemplet i Molde: Om vi holder oss til rørleggere i Molde, så kan jeg trekke frem Rørlegger 1 Molde sin nettside som en god måte å bli mer synlig lokalt. De har vært dyktige med å legge nettsiden til rette for søkefrasen: «Rørlegger i Molde» – (I skrivende stund: Men de vises ikke i «Google Min Bedrift») – noe som ville styrket deres tilstedeværelse lokalt i Molde. Tilbake til nettsiden så har disse følgende fordeler:

  • Domenenavnet inneholder «Molde»
  • Overskriften inneholder «Rørlegger i Molde»
  • Molde er nevnt 48 ganger i kildekoden grunnet at ordet finnes i domenenavnet. (Da er det ikke tvil om hvor….)
  • Teksten, adressene, det er ikke i tvil om hva disse driver med, og hvor de holder til.

Hvordan kan du hevde deg med lokal SEO?

Selv om denne lokale bedriften i vårt eksempel har gjort det bra, så er det rom for å gjøre det bedre. Vi ser at ofte, når det er nisje og i et lokalt marked, så kan det være mye å hente på å være flinkere med SEO. Dette skyldes rett og slett at mange ikke ser verdien av å være nummer 1 i søkeresultatene.

Ut fra vår egen SEO-analyse av de lokale bedriftene i Molde, skal det ikke så mye til for å bli mer synlig i lokale søkeresultater.

Men hvordan blir man best på lokal søkemotoroptimalisering?

  1. Godt optimaliserte sider som inneholder lokasjon og adresser. (Vurderer du nye nettsider? Les vår ultimate hjemmesideguide)
  2. En godt oppdatert og vedlikeholdt Google Min Bedrift.
  3. Legg til nettsidene i lokale nettbaserte katalogtjenester om de finnes.
  4. Oppfordre fornøyde kunder til å skrive anmeldelser. (Faktisk litt viktig)

Det skal ikke så mye mer til. Dette er selvsagt vanskeligere og mer komplekst om man bor på større steder. I Norge er det primært de 4-5 største byene hvor det er mest konkurranse rundt lokal SEO. I mer internasjonale millionbyer blir lokal SEO et eget fagfelt. For oss i Molde og andre norske småbyer vil vi komme langt med små grep.

Hvordan starter du med Google Min Bedrift?

Utdrag fra Google Min Bedrift
Dette vil du se i søkeresultatet om bedriften ikke har blitt «tatt» av noen.

Det er enkelt å komme i gang med Google Min Bedrift, og man får raskt nytte av oppføringen. Du vil få tilgang til rapporter på hvor mange som ser oppføringene dine, og du kan enkelt legge ut bilder og informasjon om din bedrift.

  1. Søk opp firmanavnet ditt.
  2. Klikk på «Eier du denne bedriften?»
  3. Følg veiledningen
  4. Legg ut innhold, bilder og tekst.

Ofte stilte spørsmål

Hva er lokal SEO?

Lokal SEO eksempel søkeord
Her ser man hva Google tipper at du vil søke etter.

Søkemotoroptimalisering som gjelder et spesifikt geografisk område. F.eks, Molde, Ålesund, Kristiansund eller Møre og Romsdal, Vestlandet. Man retter fokus mot ditt geografiske nedslagsfelt og jobber med typiske nøkkelord som i eksemplet her: «rørlegger i Molde» eller «Søkemotoroptimalisering Molde» for vår egen del.

Hvilken gevinst får vi med lokal SEO?

Mer synlighet lokalt. En stor majoritet av alle søk i Google er lokale søk. Det vil si man søker etter din tjeneste + geografiske betegnelser. Samtidig er det også en kjensgjerning at ca 30 – 35 % av de som søker, klikker på det første resultatet. Det er viktig å komme høyt opp. Du kan være villig til å betale mye for en annonse i lokalavisa, men her treffer du målrettet 365 dager i året, 24 timer i døgnet.

Hvor lang tid tar lokal SEO?

Det er opp til deg. Dette kan være en kort tidsbegrenset jobb, eller et fast månedlig engasjement. Et kort tidsbegrenset engasjement er noen få dager med arbeid. Noe kan du gjøre selv, som du ser i denne artikkelen. Og andre ting kan være analyser o.l. som vi kan bistå med. Fordelen med et månedlig engasjement er dere har noen som følger med og kan gi tips og triks til hva man bør gjøre for å forsvare «toppen» Det kan være så lite som 3-5 timer pr måned, og det kan være mer tidkrevende om man skal produsere innhold og skape aktivitet i tillegg.

Hva er forskjellen på SEO og lokal SEO?

Tradisjonell søkemotoroptimalisering går på å hevde seg på enkelte søkeord som er nasjonale eller globale. Det er generisk og gjerne mest for de som har nasjonale/internasjonale kunder. Lokal SEO handler om geografisk begrensning. Man optimaliserer for å bli funnet i sitt nærområde. Du har kanskje gjettet at denne artikkelen er skrevet for at vi selv skal bli mer synlig på søkemotoroptimalisering i Molde? Her kan du lese mer om ditt uforløste SEO-potensial.

Hvem utfører lokal SEO?

Den som utfører lokal søkemotoroptimalisering, trenger ikke være lokal selv. Det kan være en fordel at man kjenner det lokale næringslivet. Men lokal kunnskap er absolutt ikke avgjørende. Når man jobber med lokal SEO så handler det mest om datatekniske analyser og man jobber ut fra det man ser om konkurrentene i Google. Det er DIN lokasjon og geografiske fokus som er viktig.

Trenger vi noe mer?

Har man dårlige nettsider, så hjelper det lite med god trafikk. Man bør alltid ha et godt fundament i bunn. Vi tilbyr webutvikling og mer spesifikk WordPress utvikling. Og vi kan også bistå med Digital Markedsføring og webmaster tjenester hvor vi tar et helhetlig ansvar for din online tilstedeværelse. Vi kjører også en del overvåking og analyser. Det gir oss kompetansen til å vite hva som må til.

Hva koster det?

En helside i lokalavisa koster fort 40.000,- eks mva. Lokal SEO er noe som gir gevinst hele året. Det må jobbes med og koster fra 2990,- pr måned og oppover. Alt etter hvor mye du vil at vi skal gjøre. Sånn som Google Min Bedrift kan du administrere selv om du ønsker. Det vi gjør er å overvåke, rapportere og gi innspill. Vi kan også analysere nettsidene, lage nettsidene, administrere nettsidene (Webmaster) og kan jobbe med innholdsproduksjon. Grunnpakken er 3-5 timer pr måned, med en timespris på 890,- timen. Vi gir en fastpris ut fra ditt behov og er fleksibel på timebruken innenfor et definert avvik. Alt i alt kan vi garantere at dette er mer effektivt enn en helsides annonse i din lokalavis. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat. (Selv om du ikke bor i Molde)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *