Innholdsmarkedsføring header viser menn med skrivemaskiner

Innholdsmarkedsføring

Markedsføring i tradisjonell forstand handler om å fortelle verden at du er en stjerne, mens innholdsmarkedsføringen er kunsten, som gjør deg til en stjerne. Dagens tema er innholdsmarkedsføring, som en bit av en helhetlig digital strategi. Lesetid er ca 6 minutter.

 

Hva er innholdsmarkedsføring?

I motsetning til hva mange kan tro, så er ikke dette betalt annonsering. Dette er eid innhold, publisert på egne kanaler. Dette er en type markedsføring som handler om produksjon og deling av innhold som artikler, blogger, videoer og poster på sosiale medier. Her er salget underordnet og nytteverdien for lesere det primære fokuset.

Artikler som er betalt og plassert i andre magasiner er reklame og må være godt merket at det er «betalt plassering»

Målet med innholdsmarkedsføring

Det man ønsker å oppnå med innholdsmarkedsføring er å dele egen kunnskap. Målet er å skape verdi for leseren. Det ligger selvsagt et langsiktig mål om faglig anerkjennelse og merkevarebygging i grunn, men det er sekundært.

Online og offline innhold

He-man illustrasjon I dag forbinder de fleste innholdsmarkedsføring med online aktivitet. Men også egne aviser eller magasiner er en form for innholdsmarkedsføring. Flere eksperter på sine områder skriver bøker, det er også en form for innholdsmarkedsføring.

Andre eksempler er actionfigurer. For oss som ble født på 70-tallet så husker vi nok «He-man» og «Skeletor» – Her var det tegneserier, filmer og selvsagt hadde mange av oss barna 2-3-4 actionfigurer hver. Her kan vi også plassere Marvel og DC Comics i samme bås.

Definisjon

«Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedstilnærming fokusert på å skape og distribuere verdifull, relevant og konsist innhold, for å tiltrekke og holde på et klart definert publikum – og til slutt, skape lønnsomme handlinger.»  – Fritt oversatt definisjon fra Content Marketing Institute.

På den samme siden kan du også se en video som viser at John Deere ga ut et eget magasin allerede i 1895 – også det er innholdsmarkedsføring.

Innholdsmarkedsføring er fortellinger

Innholdsmarkedsføring er historiefortelling - illustrasjon med dragerHer er det enklest å hente eksempler fra dyreverden hvor dyrebutikker og veterinærer for eksempel kan skrive artikler om dyr og dyrehold og bruke egne eksempler. Man ser eksempler også i næringslivet ellers hvor ledere er profilerte samfunnsdebattanter eller hvor de forsøker å fortelle sin historie om veien til toppen. Alt dette er innholdsmarkedsføring.

Hva er vår fortelling?

Vi startet denne nettsiden i mai 2019 og gjorde alle feil vi kunne tenke oss at nybegynnere gjør. Deretter har vi gradvis rettet opp og forbedret siden, samtidig har vi delt historiene om hvordan det går. Vårt ønske er å dele verdien av faget vi gjør, samtidig lære opp bedriftsledere at en nettside er mer enn hvordan den ser ut. På vegen dit publiserer vi artikler som denne, som forhåpentligvis er til nytte for deg som leser. Denne siden er et levende eksperiment på søkemotoroptimalisering.

Vi publiserer jevnt artikler innenfor tre temaer som er relevante for oss. Digital markedsføring, Søkemotoroptimalisering og webutvikling. Disse artiklene er vår innholdsmarkedsføring, som skjer i vår regi, på vår plattform.

Verdien av innholdsmarkedsføring

Kan vi måle verdien av innholdsmarkedsføring? Ja vi kan egentlig det, spesielt den delen som er digital. Med innholdsmarkedsføring så er det flere elementer som spiller inn. Det ene er å skape trafikk til din nettside. For hver artikkel vi legger ut, jo flere lesere vil finne oss. Jo bedre artikler vi skriver, jo flere vil dele, like og tiltrekke flere. Det er på en måte – mange bekker små som kommer til sin rett.

Godt innhold gir besøk

Temaet for innholdet ditt, må ikke være 100 % likt produktet og tjenestene du selger, men du bør i det minste forsøke å treffe samme målgruppe. Dermed får du også relevante gjester til dine nettsider. Antall lesere avhenger veldig av bransje og segment, men en glimrende artikkel som treffer en nerve kan virkelig gå viralt og spre seg som ild i knusktørt gress.

Vår historie: På den siste måneden har 30 % av sidevisningene her, vært relatert til artikler og innhold vi har produsert. Og 5 % av trafikken på vårt egentlig produkt, kommer fra denne nettsiden. Det er ikke «all verden» – men det er en start, med tanke på at vi har holdt på med vår egen innholdsmarkedsføring i mindre enn 4 hele måneder. På tematikk som er mer bred enn vår egen, vil innholdsmarkedsføring kunne vi svært gode resultater over tid.

Hvordan komme i gang med innholdsmarkedsføring?

Du må kunne skrive, eller ha noen som kan å skrive relevant innhold. Det finnes eksperter på dette området, og man blir også mer og mer trent for hver artikkel man skriver. Jeg personlig er ingen ekspert-skribent, men velger å skrive selv. Først og fremst fordi jeg liker det, og det gir meg personlig mulighet til å reflektere over egne evner og eget fag.

Du trenger et sted å publisere. Det kan i starten være så enkelt at man begynner med innhold på sosiale medier. En kort artikkel eller video.

Det neste man må gjøre er å ha en plan. Dette punktet er jeg ikke flink på selv, fordi jeg føler meg veldig avhengig av inspirasjon. Men det anbefales at man har en plan. Her kan man føre inn ideer til innhold, sette av tid til å skrive og publisere jevnt.

Poenget er at man må ikke være ekspert, eller skrive langt for å få til noe. Selv små oppdateringer på facebook er med å øke trafikken. Du kan ha en egen blogg eller nettside for å produsere ditt innhold. Vi har selv laget en egen tjeneste på siden av hovedproduktet vårt.

Hva gjør konkurrentene?

Når du ønsker å oppdatere deg faglig på ditt eget ekspertområde? Hvor går du? Har du sjekket om noe av denne informasjonen kommer fra konkurrentene? Vi vet at mange av de som tilbyr innholdsmarkedsføring er bedre tekstforfattere enn oss. Det ser vi jo når vi googler. Det vi derimot er knakende gode på er teknisk søkemotoroptimalisering, og denne teksten er jo også en del av vår SEO strategi, hvor vi forsøker å hevde oss i Google sin søkemotor på mange områder. Så om du trenger tekstforfattere så er ikke det vårt bord. Om du likevel vil lære om digital markedsføring, søkemotoroptimalisering og webutvikling, spesielt i WordPress, så deler vi kunnskapen med glede.

Vi ser på konkurrentene hele tiden. Hva gjør de, hvordan blir de store og gode? Hvordan kan vi to fra Molde vokse å bli til 3,4 eller 5? Kan vi bli mer synlig? Kan vi gjøre våre kunder mer synlig? Det må du også gjøre. Lær av konkurrentene og jobb for å tette fortrinnene de har.

Digital markedsføring er din nye selger

Innholdsmarkedsføring er bare en liten del av en helhet. Det er mange begreper som flyter rundt en digital strategi. Det handler om teknisk kvalitet på nettsider, innholdet, hvordan man skriver, søkemotoroptimalisering, google annonsering osv. Det er mange ting som henger sammen. Derfor tror jeg også at det er «nerdene» som er den beste selgeren din. Målet med alt dette er å dytte din nettside nærmere strømmen av internettsurfere for å bli mer synlig.

Dette er et område hvor mange bedrifter ikke ønsker å satse mye penger på, men hvor gevinsten kan være stor. Hvor mye ville du betalt en person som kunne kontakte 50 bedrifter daglig ved hjelp av en telefon på ditt kontor? De fleste bedrifter har ingen problemer med å ansette en selger i 100 % stilling. Gjerne med en god lønn også.

Den digitale selgeren jobber 365 dager i året, 24 timer i døgnet. Det er stor sannsynlighet at for at en digital satsing, i samme prisnivå som en selger, kan gi større avkastning på sikt. Du kan risikere en selger som når 100 eller 1000 per dag og som aldri tar ferie eller er syk. Det har du kanskje ikke tenkt på?

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *