SEO Bli funnet på nett

Bli synlig på nett

 Tema: Hvordan bli funnet på nett. Det kan være en kunst å bli synlig på nett. Dette innlegget er et eksperiment hvor vår ambisjon var å ta en ny nettside å få den til topps hos Google. Det klarte vi på noen få uker. Som et ledd i eksperimentet endrer vi nå på sidestrukturen og skriver om hele den opprinnelige artikkelen for å vise deg hvordan vi blir mer synlig på nett.

 

Vi startet uten SEO i tankene.

Som mange andre startet vi med å skrive artikkelen uten å tenke på å bli synlig på nett. Vi satte opp en løsning i WordPress, skrev noen sider og publiserte. Deretter tok vi over som «søkemotoreksperter» og begynte å tilpasse innholdet for å bli synlig i søkeresultat. Hva er SEO lurer du kanskje på? Denne siden som du leser nå endres jevnt. Vi har tilpasset den og endret på den for å bli mer og mer synlig. Vi sniker oss gradvis mot toppen. Du kan være med å se hvordan det utvikler seg. Har du spørsmål om synlighet på nett er det bare å ta kontakt med oss.

Hvordan bli synlig på nett

Hvordan bli synlig på nett
Eksempel fra søkeord-rapport. «Hvordan bli synlig på nett» ønsker vi å styrke

Vi startet med å skrive en artikkel om hvordan man blir funnet på nett. Det viser seg at folk er mer opptatt av å bli synlig på nett. I denne rapporten har vi konsentert oss om søkeord som har en google posisjon fra 5 – 25. Tallene har vi hentet fra Google Search Console. Vi oppdaterer derfor denne artikkelen til å være mer relevant for deg som leser.

Når du skal bli synlig på nett…

… må du vite hvor du kan forbedre din side. Derfor henter vi en rapport hvor du kommer litt ned på side 1, eller på side 2 i søkeresultatene. På den måten kan vi se hvor vi kan sette inn trykket for å få noen raske seire i forsøket på å gjøre deg mer synlig på nett. I rapporten over ser du:

  • Hva folk søker etter
  • Hvilken side de finner
  • Antall klikk du har fått
  • Hvor mange ganger dette søket har vært utført
  • CTR = Click Through Rate = Gjennomsnittlig klikkrate eller klikkfrekvens
  • Posisjon i snitt over valgte tidsperiode.

I samme periode som rapporten har 26 besøk til denne nettsiden kommet fra Google. Kan jeg få flere besøk hit om vi klarer å rangere bedre på «hvordan bli synlig på nett»? Totalt har søkeord som er nær eller relativt lik 264 visninger siden vi begynte å måle. Synlig på nettet, hvorfdan bli synlig på internett er alle relevante søk som vi ønsker å bli funnet på. Når vi ser på «Position» – ligger denne siden på 22.plass i snitt. Kan vi klare å skrive om dette innlegget slik at vi kommer på topp 7? Det vi gjør med vår egen side er veldig likt det vi vil gjøre når vi hjelper deg til å bli synlig på internett. Hele dette kapitlet ble lagt til 19.8.2019 – Bildet er relevant, har relevant navn og «alt-tekst». Det blir spennende å se om vi får et hopp. [/av_textblock] [av_textblock size=’18’ font_color=» color=» id=» custom_class=» av-medium-font-size=» av-small-font-size=» av-mini-font-size=» av_uid=’av-jy5j5ci4′ admin_preview_bg=»]

Hvordan bli synlig på nett – De forskjellige besøkskildene

Det er flere måter å få besøkende til å ta en titt på dine nettsider. Ved å ha en kjennskap til hvor kunder kommer fra så vil du også vite litt mer om hvordan du kan få flere besøkende til dine nettsider. Her skal vi gå igjennom de forskjellige kildene som man vil finne i Google Analytics.

Betalte besøk

Dette er kunder som kommer direkte fra annonser som du har betalt for. For eksempel Google Search Ads, eller andre kilder for annonsering. Disse er direkte resultat av din nettbaserte tilstedeværelse og annonseringer. Les mer om å komme i gang med Google Ads for nybegynnere.

Display

Display Network er et nettverk av nettsider som viser annonsene til Google Ads sine annonsører. Dette er et enormt nettverk av nettsider hvor dine annonser kan vises på. I Google Analytics kan man se forskjell på «Betalte besøk» og besøk fra «Display Nettverket» – begge to er egentlig betalte besøk, men Google skiller altså på disse to for at du enklere skal se hvor trafikken kommer fra.

Organisk søk

Når du leter etter noe i en søkemotor så vil man først se betalte annonser. Resultatene som kommer nedenfor er basert på søkemotorens algoritmer og blir du funnet der, er det å regne som organisk besøk. Det er ganske vesentlig å komme på førstesiden, for antallet som blar i søkeresultatene er lavt. Om det er mange av dine konkurrenter som kommer foran deg på ditt søkeord så blir du heller ikke synlig. Dette kan man påvirke slik at det blir enklere å bli funnet på nett. Prosessen for å optimalisere dine nettsider for å komme høyere opp heter søkemotoroptimalisering. . Annonser er merket med [annonse] – Alt annet er organiske resultater.

Annonse eksempel
Å bruke annonser er en måte å bli funnet på nett.

Verdien av å bli synlig i organisk søk er stor.  33% av de som utfører et søk, klikker på den første etter annonsen. Plass nr 1. Så kan en tekst klare å fange noen flere på førstesiden. Allerede på bunnen av førstesiden er antallet som klikker på lavere enn 5 %. Førstesiden er derfor viktig om du skal bli synlig på nett.

Direkte besøkende

Denne gruppen er de som skriver inn nettadressen din direkte. De vet om domenenavnet ditt allerede. Kildene kan være trykt annonse, visittkort eller at man har fått en muntlig referanse. For denne gruppen er nettsidenavnet ditt allerede kjent.

Referanser – (Lenker fra andre sider)

Denne gruppen kommer til din nettside via lenker fra andre nettsider. Her er resultat fra betalt annonsering og sosiale nettverk utelatt. Det er litt forskjellig fra bransje til bransje hvor naturlig det er med referanser. Sider med interessant innhold kan bli linket til fra blogger eller andre fagrelaterte nettsider. Det å ha lenker til din side fra andre sider er lurt. Når du kjører google annonsering så vil din sides kvalitet være en avgjørende faktor i forhold til prisen du ender opp med å betale. Med lenker inn til din side, vil siden anses som mer relevant og interessant. Det gir i siste rekke en bedre poengsum for kvalitet og da rimeligere annonser. Dette teller bra for Google Ads priser og ikke minst for SEO i søkemotorresultatene.

Sosiale Nettverk

Den siste kategorien er sosiale nettverk. Dette er typisk facebook eller LinkedIn. Når du får klikk fra innlegg eller andre aktiviteter på disse kanalene så vil det bli målt i denne kategorien. Som du ser er det mange kilder for å skaffe trafikk til dine nettsider. Noen er betalte, mens andre er gratis. Det er likevel ikke noe som kommer helt av seg selv. Det å ha en nettside isolert sett, er som å ha en utskrift av en annonse liggende på pulten din. Det er stort sett du som ser den.

Kilde, Metode og aktivitet

For å få økt synlighet på nett er det mange veier til Rom. Her er en oversikt. Kilde: Betalte søk Metode: Google Annonsering eller Facebook annonsering Aktivitet: Betalt markedsføring Kilde: Display Nettverk Metode: Google Annonsering Aktivitet: Betalt markedsføring Kilde: Organisk søk Metode: Søkemotoroptimalisering SEO Aktivitet: Artikler/Innholdsmarkedsføring Kilde: Direkte trafikk Metode: Kjennskap Aktivitet: Print, visittkort, nettverk Kilde: Referanser Metode: Lenker fra andre sider Eksempel: Drømmer du om å starte egen bedrift Aktivitet: Nettverk/Partnerskap Kilde: Sosialt Metode: Aktivitet i Sosiale Medier Aktivitet: Innhold, Bilder, Artikler, konkurranser

Annonsere i Google Ads og Display Nettverket.

Fordelen med Google-annonsering er at man kan starte med lite/begrenset budsjett. Det gjør at man kan eksperimentere om dette er noe for deg. Her kan man dukke opp i søk eller via Display nettverket med bilder/video. Det er også mulig å markedsføre seg overfor personer som har vært innom din egen nettside allerede. Når du har vært inne på en nettside og ser annonser for denne kort tid etterpå, så er det altså en funksjon i Google Ads. Man kan betale per klikk, visninger, kjøp eller mange andre faktorer. Det er også mulig å segmentere på demografi og geografi. Noe som gjør at man kan annonsere nøyaktig der man vil mot dem man ønsker. Lær mer om Google Ads her.

Bli funnet via organisk søk (SEO)

Dette er de ordinære resultatene i søkemotorer som ikke er en kjøpt plassering. For å bli funnet bør man dukke opp i på den første siden. Sjansen for å få besøk jo lenger ned og bak man kommer synker kraftig. Her er det mange metoder man kan benytte for å komme med. I noen bransjer er det tøff konkurranse, og man må derfor være kreativ og tålmodig. I andre bransjer er det lite konkurranse og små grep kan gjøre underverker. Dette er kjernen av søkemotoroptimalisering (SEO) – Obs! Denne artikkelen som du leser nå har blitt endret flere ganger, fordi vi bruker den som et eksempel for hvordan du kan bli synlig på nett.

Resultater fra Google Ads eksempel
Her ser du et søk etter motorolje. Mekonomen sitt treff er det første organiske treffet. Det er langt ned til «Motorolje for gressklippere» om man lette etter det. Her er det noe tøff konkurranse på søkeordet «Motorolje», mens det mer spesifikke «Motorolje til gressklippere» ikke har noe særlig konkurranse.

Google vurderer til sammen ca 200 faktorer for å avgjøre hva som skal til for å komme øverst på nettsiden. Det er ingen som klarer å være god på samtlige 200 faktorer, og det er ikke alle som teller like mye. For eksempel er alderen på domenenavnet en faktor, uten at det er noe man kan gjøre stort med. Andre faktorer er oppbyggingen av nettsidene. Så om man skal lykkes 100% så må man starte med disse planene lenge før man starter nettsiden. Det er altså tilsvarende umulig. Likevel er det lurt å kjenne til mekanismene. Vi ser ofte sider som er helt usynlige i markeder helt uten konkurranse. Med små grep kan man plutselig bli den første man finner.

Bli funnet på nett via direkte trafikk

Denne er kanskje den vanskeligste å mestre. Det er nesten mer en indikator på hvor godt du har lykkes. Til sammenligning vil mange skrive inn vg.no fordi man vet at det er nettsiden til avisen VG. I starten vil direkte trafikk være deg og evt de som har fått høre om nettsiden din via radioreklame, trykte annonser eller via visittkort og spredning av ordet i ditt nettverk. Her er det altså aktiviteter på utsiden av internett som avgjør om du får mange direkte besøkende. På sikt kan det være en indikator på hvor kjent du har

Nettsiden til Husfliden
Ingen tvil om at Husfliden selger bunader

Eksempel: For å vise et eksempel skal jeg ta et scenario jeg ikke har benyttet selv. Jeg ville sjekket «husfliden.no» om jeg bestemte meg for å kjøpe bunad. Når jeg skriver inn «husfliden.no» så er det fordi jeg kjenner til husfliden som merkevare. Jeg ble videresendt til en nettside som heter norskflid.no. Den nettsiden er for meg helt ukjent, og jeg ville aldri gjettet det. Likevel fikk altså de nå et direkte besøk fra meg, når jeg skulle teste for dette eksemplet. Husfliden ser ut til å mestre SEO og «hvordan bli synlig på nett». Man kan være tjent på å ha et godt domene som folk vil gjette seg frem til.

Bygg et nettverk av referanser

Referanser er rett og slett lenker fra andre nettsider. Om du ønsker å lære mer om CRM så kan jeg skrive inn en lenke her som heter: «Hva er CRM» som lenker til en nettside som forteller dere mer om det temaet. Klikker du på den vil Adventor AS oppleve at de fikk en besøkende via referanse. La oss bruke Husfliden som et eksempel her også. Om vi søker etter «Blogg Bunad» så får man svært mange treff i Google. Om husfliden klarer å få sine lenker inn på mange av disse vil de kunne få mange referanser tilbake til sin side.

Hvorfor er lenker viktig?

Det er noe som heter «Kvalitetscore» i Google Ads som kalkulerer en annonses relevans, ganger med ditt bud, for å vises. Google teller antall koblinger tilbake til et nettsted som et kvalitetstegn. Det er likevel svært viktig at dette er naturlige lenker og ikke «Lenkefarmer» som det finnes noen av.  Slike «ulovlige» metoder vil straffe seg hos Google.  En annonse for en side hvor budet er på 8 kroner pr klikk og nettsidens relevans er 8 av 10 vil få en kvalitetscore på 64. Den annonsen vil komme over en annonse som betaler 12 kroner pr klikk med nettsidens relevans på 5/10. 12 x 5 = 60 poeng. Nettsidens relevans er altså avgjørende for at Google viser en annonse de kan tjene 8 kroner på, kontra en annonse hvor de kan tjene 12 kroner. Google gjør dette for at søkemotoren skal være relevant og gi så riktig resultat som mulig. Det er den tjent på for å hindre at folk ønsker en annen søkemotor med mer nøyaktig resultat. Å gjøre akkurat din nettside relevant kan være en tidkrevende prosess – men det handler om å løpe fra konkurrentene. I noen bransjer er det ruslefart, mens i andre må man være mer formel1. Over tid vil uansett enhver lenke potensielt skape trafikk til din nettside.

Kunsten å være aktiv i sosiale medier

Det er ikke umulig at akkurat du kom hit fra sosiale medier. Når vi først publiserer denne artikkelen så vil vi naturlig nok også dele den på vår facebookside. Når du klikker inn på den så teller det i den sosiale kanalen i vår statistikk. Det vil si at den første dagen vil en stor andel være sosial trafikk. Etter noen uker, når denne begynner å rangere i søkemotoren så vil andelen endre seg. Når vi legger ut en artikkel i sosiale medier, eller skriver noe der som fører tilbake til våre nettsider så ser vi ofte en topp det første døgnet. For eksempel la vi ut en artikkel i et annet prosjekt på sidens facebookside 12.5.2019. Den dagen hadde nettsiden 30 % av trafikken fra sosiale medier. Snittet i mai var på 5 %. Burde man da vært mer aktiv i Sosiale Medier?

Hvordan bli synlig på nett – et konkret SEO-eksperiment

Live eksperiment: Kom tilbake til denne siden om noen uker, så skal vi sammenligne hvordan trafikken fra søkemotoren har vært. Hva skjedde når vi la ut denne, og hvordan det har gått i et par uker etterpå. Følg oss på Facebook så skal vi underrette deg. Kundenifokus.no er en helt ny side hvor vi ikke har produsert noe særlig innhold for før. Dette er den første artikkelen og nettsiden er satt opp «i hui og hast»- Det gjør siden til en perfekt kandidat for dette eksperimentet. Noen av dere som leser denne vil huske at det var «kundenifokus.no» som dere skal komme tilbake til. Kanskje husker dere det ikke før etter sommerferien. Kanskje kommer du på at det var noe interessant her og du vil tilbake for å se om det er noe nytt. Noen av dere vil kanskje bidra til å dele dette eksperimentet og kanskje også referere til dette og legge en lenke til dine lesere? Tallene etter 30.6.2019 vil være ganske annerledes enn de er i dag. Oppdatering 19.8.2019: Hvordan bli funnet synlig på nett Kan et så lite grep fungere? Vi ser i vår statistikk at «funnet på nett» er det ingen som blir. Det er «synlig på nett» som teller. Vi la til en helt ny introduksjon og la inn et nytt bilde i dag. Vi har byttet ordet «funnet» med «synlig. Og vi har ryddet litt «smårusk» – blant annet fjernet en tabell som ikke ble vist skikkelig på mobil. Jeg noterer at i dag var vi nr 22 i snitt på søkefrasen: «Hvordan bli synlig på nett» – vårt mål er å komme høyere? Hvor langt? Vanskelig å si. Kom tilbake om et par uker, så kanskje du får svar.

 

 

Bakgrunn for SEO eksperimentet:

Den 7.mai 2019 ble nettsiden kundenifokus.no opprettet og Google Analytics ble lagt til. På den måten kan vi følge med på hvordan nettsiden utvikler seg over tid. Det er to ting vi er ute etter å finne ut via denne siden:

  1. Hvor «kjent» kan vi bli uten å annonsere?
  2. Hvor lang tid vil det ta?
 
 

Slik har det gått

  • Den 7.5.2019 ble denne nettsiden etablert. Sidene ble satt opp raskt, uten å tenke på SEO. En vanlig «nybegynnerside»
  • Den 9.6.2019 – 34 brukere Vi har nå mottatt 1 bruker organisk, som har funnet oss i søkemotorene.
  • 1.7.2019 – 7 organiske gjester… Vi begynner å skrive flere tjenestesider. Blant annet publiserer vi vår side om søkemotoroptimalisering, som blir vår mest leste side i løpt av kort tid. Se punktet 1.10.
  • 19.8.2019 – Passert 10 % organiske gjester. 474 besøkende så langt. Fortsatt «lavt» antall daglige besøk. Vi endrer på overskriften på denne siden.
  • 1.9.2019 – Vi optimaliserer designet Omstrukturerer sidene, tilpasser noe tekster. Vi har publisert jevnt nye artikler. Vi legger inn video.
  • 1.10.2019 – Ny side er nummer 1 på organisk søk. Vår side om søkemotoroptimalisering er nå den siden som får mest organisk trafikk. Siden du leser nå, er nummer 2. Nytt innhold er vesentlig for å gradvis øke trafikken til din nettside.
 
 

*Hvorfor blir vi ikke funnet på nett?

Hvordan bli funnet på nett handler om akkurat den lange søkefrasen. Her gikk vi jo til topps ganske raskt. Vi har en del andre nøkkelord som vi også har fokus på. En del av disse kommer fortsatt langt ned på SERP (Søkeresultatet) hos Goolge. Det er ikke grunn til å stresse. Vi skriver jevnlig nye artikler og har siden starten lagt ut 15 innlegg, som hver tiltrekker seg noen få besøkende i ny og ne. Den store trafikkmotoren vår er fortsatt at vi deler artiklene i sosiale medier. Men organisk søk tar seg opp. Vi har nå i slutten av september, begynnelsen av oktober i overkant av 15 % organisk søk. %-synker når vi er aktive i sosiale medier selvsagt. Men det er naturlig. Vi konkurrerer med profesjonelle aktører på nøkkelord hvor alle kan søkemotorfaget. Så det å bli funnet på «søkemotoroptimalisering», «SEO», «Webutvikling» er vanskelig. Det vi derimot blir funnet på er: «WordPress utvikling», «synlig på nett» og litt andre ord. I mellomtiden klatrer vi jevnt og trutt på hovedordene våre. «Ny nettside smellen» – Etter ca 3,5 måned så falt vi, på «alt» av rangering. På tross av at vi har gjort ting «riktig» – Dette er normalt. Nye nettsider har en tendens til å få litt gratis boost i starten. På den tiden er det viktig å lykkes med å tiltrekke klikk, skape engasjement i sosisale medier m.m. Så får man mer «riktig» rangering etter ca 3-4 måneder. Da vil de fleste oppleve et fall. Det er helt naturlig. Vi har i tillegg gjort «alt» feil fra starten av med vilje. Det har ikke gitt oss noen straff, men vi har ikke utnyttet momentumet som man kan få som ny nettside. Det viser også at man på tross av gammelt rot, kan rydde opp.

 

Bli funnet på nett – oppsummering

Det å ha eller få en nettside er enkelt. Man får ikke automatisk besøkende bare fordi man er tilstede. Vi må faktisk jobbe litt for å få besøkende til å finne oss. Det er mange faktorer for å bli funnet. Noen fungerer bedre enn andre. Papirannonser kan være vanskelig å måle, og kanskje ha liten direkte effekt på en nettside. Alt som er digitalt kan måles ganske kraftig. Derfor er dette også et svært spennende og ikke minst viktig område for dere som har en tjeneste eller vare dere ønsker å synliggjøre på nett. I en undersøkelse som jeg utfører i disse dager så har over 30 % av nettside-ansvarlige ingen formening om hvor mange besøkende siden har. Med litt fokus kan man bidra til å øke andelen betydelig. Vi har pr 1.10.2019 hatt 687 unike besøkende som har lest 3114 sider.  Nå har dere fått litt innblikk i de forskjellige områdene og mulighetene. Denne artikkelen skal utvides over tid, hvor vi skal gå mer i detaljer. Det kan være lurt å legge oss til i dine favoritter, abonnere på vårt nyhetsbrev eller følge oss på facebook. Ønsker du at vi skal hjelpe deg? Les hvordan vi jobber med søkemotoroptimalisering her.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *