Hjørnestein header

Hjørnesteinartikkel

– Hvorfor er det viktig for deg?

Hva er poenget med en nettside om den ikke blir funnet på nett? Denne artikkelen handler om hjørnesteinene på dine nettsider og hvorfor de er viktige for din synlighet. I søkemotorene finnes det regnmakere. Hva som er din regnmaker er avhengig av din bransje. Den 17.8.2019 hadde Google over 1 million søk etter «UFC 241» i USA og over 20.000 søk etter «Karoline Hegbom» i Norge. Er du da på topp 3 på søkesiden i Google, vil du få 25%-30% av alle disse søkene inn på din nettside. Driver du med bobiler eller solskjerming så har du nok ikke like store regnmakere. Likevel vil noen nøkkelord være dine viktigste. Det er rundt disse at vi bygger hjørnesteinsartikler.

Hva er en hjørnesteinsartikkel?

En hjørnesteinsbedrift er mer kjent uttrykk for oss i Norge. Dette er en bedrift som har en sterk betydning for samfunnet den ligger i. Det kan være her de fleste jobber, eller har stor økonomisk betydning for sitt lokalsamfunn. Overført til webutvikling og nettsider betyr det ditt viktigste innhold. Det innholdet du ønsker at alle skal finne. Vi ønsker blant annet å komme høyt opp med nøkkelordet: «Søkemotoroptimalisering» – Det du leser nå, er en støtteartikkel, til vår egen hjørnestein om dette temaet. Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering?

Hvorfor trenger du en god hjørnesteinartikkel?

Det handler om å bli funnet på nett og hva som må til for å bli det. Google bruker over 200 faktorer for å avgjøre hvilken nettside som skal til topps i sine søkemotorer. Algoritmene for å bli funnet på nett endres hele tiden. I det siste har det blitt mer fokus på kvalitet i innholdet kontra kvantitet. Du kan varsle søkemotorer om hva som er ditt «hjørnesteinsinnhold» – Søkemotoren vil da legge noe mer vekt på dette innholdet enn resten. Det vil med andre ord hjelpe deg til å komme høyere opp i søkeresultatet.

Hvordan skriver man en god hjørnesteinartikkel?

Når du skriver hjørnesteinsinnhold så adresserer du ikke kjøpere i kjøpsøyeblikket, men det handler om å bli kjent på nøkkelordet som er relevant for din nisje. Du ønsker å bygge merkevare og bli kjent. Det er stor sannsynlighet for at dette er ditt første besøk til våre nettsider. På sikt er målet at du leter etter oss, når du har behov for hjelp med søkemotoroptimalisering.

  • Sjekk hva konkurrentene gjør – Ikke for å kopiere, men for å lære. Hvorfor er deres artikler bra? Kan du skrive noe som er bedre?
  • 1500 – 2000 ord. Artikkelen bør være innholdsrik og beskrivende. Slik at leseren får godt innblikk og forståelse om temaet.
  • Det er ditt førsteinntrykk – Det er her du skal vise at du kan temaet. Engasjere og holde på oppmerksomheten til de besøkende.
  • Oppdater og vedlikehold – Hver gang jeg skriver en støtteartikkel, så har jeg mulighet til å utvide temaet på hjørnesteinen. I samme slengen må jeg se over om det er noe som er utdatert.
  • Strukturerte overskrifter – H1, H2, H3 er nivåene i HTML for å definere overskriften. Bruk bare 1 H1-overskrift, ikke overdriv med H2 og bruk fet skrift der det passer seg bedre. Som jeg gjør her.
  • Inkluder lenker til eksterne sider – Det at du refererer til andre sider underbygger kvaliteten på ditt innhold. Pass på at du lenker til bedre nettsider og kilder enn din egen nettside. For eksempel om du kan lenke til forskningsartikler fra kjente .edu-sider så vil det være en bra ting.
  • Inkluder lenker til interne relevante sider – Du ønsker at leserne skal være engasjert og finne nytt spennende innhold på dine sider. Lag lenker til annet relevant innhold.
  • Bruk relevante bilder – Det beste er om du kan bruke dine egne bilder. Om ikke finner du også bilder på nett. Både gratis bilder og bilder du må betale Bare pass på at du ikke laster opp for store filer, da raske nettsider er viktig for deg.
  • Bruk et naturlig språk – Det er lett å falle for fristelsen til å skrive for robotene som fanger opp din nettside. Vi gjør det selv også. Men i det store og hele bør du etterstrebe en naturlig balanse. Skriv for leseren, men få med stikkordet jevnt igjennom innholdet.

Støtt opp med søkestrenger

Et søkeord er: «Bobil» – En søkestreng er: «Hvordan feriere med bobil», eller «Oppdag nordnorge i bobil». For at du skal komme høyere opp når folk søker etter «Bobil» – så skriver du flere artikler som støtter opp om hjørnesteinartikkelen om «Bobil». Det er ikke alle som vil finne deg og ditt bobilutsalg via direkte søk etter «Bobil» eller «Bobilforhandler» – Men jo flere gode artikler du skriver om bobillivet og opplevelsene, jo flere vil høre om ditt bobilutsalg. Kanskje kommer det 5-20 lesere per dag på en støtteside, hvorav en del skal ledes til din hjørnestein. Dette er ikke like lett i alle bransjer. Kanskje er du ikke noen skribent selv? Da er det mulig å finne skribenter som kan hjelpe deg. Det kan bli ganske lønnsomt for deg.

Her passer uttrykket «Mange bekker små».

På vår egen side har vi hjørnesteiner på «søkemotoroptimalisering», «webutvikling» og «Digital Markedsføring» – Artiklene vi skriver har temaene: «Nettsider», «Søk» og «Marketing», fra disse artiklene som vi skriver her, ønsker vi alltid å lose deg til våre hjørnesteiner. Men for å få deg dit, må vi produsere godt innhold. Slik at du kommer tilbake neste gang du ønsker eksperter på søkemotoroptimalisering

Oppsummering

Du har helt sikkert hørt om innholdsmarkedsføring. Det du har lest nå er i essensen en del av dette. En del av innholdsmarkedsføring er å promotere eget innhold. I tillegg kan du skrive artikler for andre. Det kan være alt i fra artikler i magasiner, til andre nettsider osv. Det å skrive hjørnesteinsinnhold er en del av innholdsmarkedsføring. Kanskje kan du skrive artikler på fagnettsteder som er relevante for deg? Om vi bruker bobileksemplet så kan vi si det slik: Skriv artikler på din egen side. Bli partner med en reiseblogger, skriv innhold i reisemagasiner og ha som mål å dra leseren dypere inn i din verden, til din egen hjørnestein.

Husk at målet er å bruke dette innholdet til å nå ut i toppen av salgstrakta. Du skriver ikke for å selge, men du skriver for å bli kjent på temaet. Slik at når folk kommer i kjøpemodus så vet de at du er eksperten å gå til.

Har du allerede tenkt på hva som er ditt hjørnesteinsinnhold? Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker å finne ut hvordan dette kan hjelpe deg.

«Kunden i Fokus» er en tjeneste for deg som ønsker å bli (mer) synlig på nett. At du har funnet oss er et tegn på at vi vet hva vi holder på med. At du ikke har hørt om oss før er fordi vi er ny, men ikke uerfarne. Allerede når nettlesere het Lycos og Excite holdt vi på med synlighet, så kom AltaVista og tok over, før Google kom og gjorde omtrent rent bord. Selve nettsiden vår ble etablert med alle tenkelige «nybegynner»-feil. Deretter har vi gradvis forbedret vår nettside. Vi er i skrivende stund ikke ferdig med det prosjektet.
Du kan lese hvordan det går, på vår side om søkemotoroptimalisering.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *