
Når lange artikler overgår korte salgspitcher
Kan lange artikler og tekster utgjøre en forskjell på ditt søkeresultat? Vi tar eksperimentet og skriver en lang artikkel om lange tekster.
Hjem » Hjelp til søkemotoroptimalisering
Trenger du hjelp til å bli synlig i Google sitt søkeresultat? Da har du kommet til rett sted. Her skal du få vite litt om prosessen og hva du kan forvente både av resultat og kostnader. Dette kan vi hjelpe deg med.
Det man kan starte med er en analyse. Det tar for oss, med våre verktøy ca 1 time, og vi gjør en del manuelt arbeid i prosessen. Det sikrer at du får et godt grunnlag før du tar beslutning og setter mål.
Det første vi gjøre er en nettsideanalyse for å se hvordan din hjemmeside er i forhold til konkurransen. Og hvilke grep man kan ta for å forbedre siden generelt.
En analyse består av en teknisk del – her er det programmeringskoden som analyseres. For eksempel er raske nettsider ganske viktig, så vi sjekker også om det er noe som forsinker visningen av din nettside unødvendig.
Videre analyseres innholdet med tanke på struktur, overskrifter og også en mer teknisk analyse, inkludert hastighet.
Vurderer du å lage ny hjemmeside? Les vår ultimate hjemmesideguide først.
Nøkkelord er jo en vesentlig del av søkemotoroptimalisering. Blir du funnet på de tingene du vil bli funnet på? Og hvor mange leter månedlig etter hekksaks, eller «hvordan trimme hekken» – ordbruken din, og hva kundene dine søker etter kan være forskjellig.
Denne siden ble skrevet etter en slik analyse. Vi fant ut at det er en del personer som søker etter «Hjelp til søkemotoroptimalisering», flere enn det som søker etter «Hjelp med søkemotoroptimalisering» – derfor ble overskriften helt lik det som flest søker etter.
Samtidig så vi at «Hjelp til søkemotoroptimalisering» har nok søk til at vi synes det er interessant. Før vi skrev denne artikkelen, så traff dere en annen side som rangerte som nr 13 – altså er vårt mål at du skal finne denne siden på førstesiden på Google – topp 10 altså.
Slik jobber vi, sånn at du ikke bruker tid på å skrive artikler som ingen leter etter.
Ved hjelp av våre verktøy så klarer vi å analysere konkurransen også. Hvem er mer synlig enn deg, hvor vanskelig kan det være å slå de? Og hva kan det være verd?
Regnestykket for dette er antall klikk og søkevolum. Deretter ser vi raskt om konkurrentene er gode – om det er krevende å gå forbi, eller komme nær – av og til kan det være verd å ta opp kampen, av og til er volumet ikke verd det.
Om du ønsker at vi skal ta en analyse av din nettside? Skriv inn informasjon i feltet nedenfor.
Når man vet hva som er galt, så kan det fikses. Hvor lang tid det tar avhenger av størrelsen på nettsiden og hvor mye vi må rette opp i.
Men vi retter ikke alltid alt, noen ting er svært tidskrevende i forhold til effekt, det kan man ofte hoppe glatt over. Man får gjort en del i løpet av en dag eller to. For å kunne fikse dette må vi ha tilgang til å redigere din nettside / kildekode.
Basert på resultatet av analysen vil vi kunne gi et tilbud på optimalisering av det tekniske.
Trege nettsider? Det kan være at vi anbefaler et annet webhotell – det kan ofte være årsaken til trege nettsider.
Når vi kjenner til statistikk og aktuelle søketermer, så vet vi ha du bør skrive mer om. Vi kan jobbe med tekster. Av og til er det nok med et ekstra avsnitt, litt bedre overskrifter og et bilde eller to.
Vi går over lenker, og vurderer hvor det kan lenkes mellom innhold.
Tekstproduksjon og optimalisering av tekst er noe som prises pr time. Normalt tar det en time eller to å skrive en tekst, og ca en halvtime til en time å optimalisere.
Vi kan produsere nye tekster med jevne mellomrom, hvor ofte er opp til deg. Du kan også skrive tekster, sende de over for at vi kan tilpasse de, før vi legger ut.
Prisen av dette avhenger helt av frekvensen. For enkelte skriver vi 2-4 artikler i året, for andre skriver vi også kortere innhold til f.eks LinkedIn, Facebook og på andre sider som Medium eller lignende nettsider.
Selv om du får hjelp til søkemotoroptimalisering, så er det ikke sagt at man får resultat med en gang. Derfor anbefaler vi at vi kan bruke ca 1 til 1,5 timer pr måned til å kjøre en analyse og vurdere tiltak. Etter at den første tekniske optimaliseringen er unnagjort, vil det meste handle om tekst, innhold og analyse av søkeresultater.
Vi sjekker da diverse søkeord opp mot plassering i google / bing sitt søkeresultat. Vi sjekker hva folk søker etter, hvordan folk finner dere, og om det dukker opp muligheter, som ikke tidligere har vært til stede. Vi følger med på utviklingen.
Frekvensen bestemmer du selv. Men 2-4 ganger i året bør man kjøre en større analyse og bruke en time eller to ekstra. 1 gang i måneden vil gi litt data for å se om endringer har effekt.
Tekstproduksjon og optimalisering av tekst er noe som prises pr time. Normalt tar det en time eller to å skrive en tekst, og ca en halvtime til en time å optimalisere.
Vi kan produsere nye tekster med jevne mellomrom, hvor ofte, og hvor mange er opp til deg. Du kan også skrive tekster, sende de over, for at vi kan tilpasse dem, før vi legger noe ut.
Prisen av dette avhenger helt av frekvensen. For enkelte skriver vi 2-4 artikler i året, for andre skriver vi også kortere innhold til f.eks LinkedIn, Facebook og på andre sider som Medium eller lignende nettsider.
Du bør også være forberedt på å sette av en time eller to til programmering, sånn i tilfelle noe skulle dukke opp.
Når vi hjelper med søkemotoroptimalisering så er det viktig å understreke at resultatet kan utebli ei stund. Det er avhengig av konkurransen. Jeg har fått sider til topp 1 på første forsøk og jeg har brukt 2 år for å komme inn på topp 5. Poenget er at SEO er en prosess som man må jobbe med over tid. Noen ganger går resultatet feil vei, samt at Google endrer på sine algoritmer i løpet av et år.
Men vi vet allerede i analysen om det er tøff konkurranse eller ikke.
Vi ser ofte bransjer hvor det er lite fokus på SEO – det kan gi deg muligheter. Samtidig er det også avhengig om det er en nisje, tjenester med lite søkevolum eller om det er stort søkevolum og dermed mer konkurranse. Det første steget må du ta – ta kontakt med oss.
Vi kan hjelpe med mer en søkemotoroptimalisering. Der digital markedsføring og søkemotoroptimalisering handler om å skaffe besøkende til din nettside, vil oppbyggingen av nettsiden kunne endre resultatet av hva de besøkende gjør.
Matematikken tilsier at om vi dobler antall besøk, så får du dobling av antall salg/henvendelser. Men alle tall kan jobbes med. Vi vil kunne vite hvor mange % som utfører en viss handling. For eksempel kjøper i snitt 2% av besøkende noe på en nettside. Altså må du ha 50 besøkende pr salg. Det kan være lønnsomt å jobbe med å øke salget til 4 % – fremfor å doble trafikken. Kombinasjonen er det som skaper resultat. Når vi vet hvor mange som kjøper, så vet vi også hvor mye de handler. Kan vi klare å øke snitt ordrepris? Og også sikre at kundene kommer tilbake neste gang? Alle disse faktorene er med på å skape en suksess. Bare en ting er sikkert, den kommer ikke av seg selv.
Vil du lykkes på nett? La oss legge en plan sammen.
Fra Januar 2020 – begynte jeg som daglig leder hos EKH Grafisk AS – og har nå 15 dyktige kollegaer som kan bidra med «alt innen markedsføring» – sjekk ut nettsiden til EKH også.
Det er et fag som bidrar til å skape mer trafikk til dine nettsider, ved å forbedre kvaliteten på nettsiden og dens innhold. Noe som gjør at siden blir mer synlig i Google sitt søkeresultat.
Det er avhengig av frekvensen av oppgavene. Men det kan være alt fra noen timer pr måned til både deltidsstillinger og heltidsstillinger. I løpet av artikkelen kan du få et innblikk i omfanget og gang det opp med en timespris på ca 1000 kroner.
Enkelte artikler kan være søkbar umiddelbart med gode resultater. Men vi opplever ofte at nytt innhold rangerer bra i starten, og om engasjement (delinger) uteblir så faller det litt over tid, før det finner sin naturlige plass. Noen ting krever mer innsats over lang tid - vi kan si litt om det kan være verd det.
Ja takk begge deler. Forskjellen er at digital markedsføring (betalt annonsering) gir en boost når kampanjen står på, og SEO bygger trafikk over tid. Begge deler til sitt bruk. Digital markedsføring for raske og målrettet resultat. SEO for å bygge trafikk og synlighet over tid.
La oss først gjøre en analyse av din nettside. Normalt vil du få svar på det innen 24-48 timer innenfor normal arbeidstid. Da vil vi kunne si noe om anbefalt omfang, muligheter og pris.
Lenkebygging er en del av SEO, men det er nok lesestoff i denne omgang. Lenkebygging kan også være en tidkrevende oppgave, som ikke alle har behov for. Ser vi muligheter, så sier vi noe om det.
Kan lange artikler og tekster utgjøre en forskjell på ditt søkeresultat? Vi tar eksperimentet og skriver en lang artikkel om lange tekster.
Hvordan kan du bli ekstra synlig når noen i ditt geografiske område søker etter dine tjenester? Det er lokal SEO.
Noen tekster er viktigere enn andre. Dette kalles hjørnesteiner. Her kan du lese hvordan de gjør din nettside mer synlig.
Hvordan går det med vårt søkemotoreksperiment? Vi ser også litt nærmere på vårt SEO potensial i dag for å vise at det finnes regnmakere på nett.
Er det forskjell på å bli funnet på nett, kontra det å være synlig på nett? Ja, les hvordan tallene og tekst henger sammen.
Det er mange måter å bli synlig på. Her kan du lese hvordan vi utviklet denne siden fra usynlig til synlig.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.