Google Ads for nybegynnere

 

Google Ads – Hvordan komme igang

I denne artikkelen vil jeg skrive noen ord om hvordan du som nybegynner kan komme i gang med Google Ads. Det er verken krevende eller dyrt. Men det kan være lurt å tenke litt igjennom hva man ønsker å oppnå. Det kan vi være behjelpelige med. Samtidig er det en arena hvor det er trygt å eksperimentere noe. Igjennom denne artikkelen vil du lære litt om hva du kan gjøre og ikke kan gjøre. Tilslutt finner du en link til Google sine retningslinjer.

 

Budsjett og kostnader

En av de store fordelene med Google Ads er at du har full kontroll på budsjettene. Du velger hva du vil betale for og hvor mye du vil bruke pr dag. Du kan starte med så lite du ønsker og øke kontrollert.

Dette gir deg rom for å eksperimentere. Man bør likevel tilpasse et budsjett som gjør at man faktisk får resultater. Man betaler for plassering basert på søkeord og fraser. Er man i en bransje med hard konkurranse så vil prisene for synligheten være dyrere. Ved å være tålmodig og lur med en villighet til å tilpasse innholdet til annonsene så vil man kunne klare å få mer igjen pr krone man bruker. Det kommer jeg tilbake til.

Du kan blant annet betale for i Google Ads:

  • Klikk – Basert på hvor mange klikk man får. Målet er besøkende.
  • Visninger – En pris, gjerne pr 1000 visninger, hvor målet er å bli synlig.
  • Kjøp – En pris pr salg.

 

Du kan for eksempel by 10 kroner pr klikk. Om den nærmeste konkurrenten byr 8 kroner, vil du kun betale 8,01 for dette klikket. Så lenge du er foran, vil den runde ned til nærmeste øre over.

Vi anbefaler å sette av noen tusenlapper til å begynne med, nok til å kjøre annonsen i noen uker.

Kundereisen i en Markedstrakt

markedstrakt
De første kundene vet ikke at du eksisterer. Her handler det om å bli synlig, få de til å bli kjent med dine tjenester og ditt selskap. Disse er ytterst i trakten. Antallet som vil se annonsen din er klart størst.

Det neste som skjer er at noen klikker på en annonse og kommer inn på siden din, de er nysgjerrige men ikke helt overbevist. De forsvinner fort og er overfladisk interessert.

Det er da færre som vil lese mer, kikke seg i rundt, de er kanskje interesserte, men ikke akkurat nå. De vil vite mer og er nysgjerrige på spesifikke produkter.

Kjøpere er de som klikker på kjøp, de ønsker, men nøler. Kanskje er de usikre på betalingsløsningen? Kanskje er de bare svært usikre.

Den siste gruppen har kjøpt, de har valgt å bli kunde. Dette er den smaleste delen av trakten.

Teorien bak en trakt er å klare å fylle på i alle ledd, for å holde en jevn strøm av kunder. Fordelen med Google Ads er at man KAN gå rett på de som er i kjøpestatus. De som konkret har bestemt seg for å kjøpe og leter etter akkurat det du har. Faren da er at de kanskje allerede har bestemt seg for hvor de skal kjøpe det. Prisen er også dyrere når de er i kjøpemodus.

Med Google Ads kan du legge opp til en strategi som treffer alle fasene i en trakt. Trakten er også forskjellig fra bransje til bransje.

Strategi for Google Ads

Man kan legge en ganske omfattende strategi for å bli synlig på nett. Siden denne artikkelen handler om Google Ads, så skal jeg ikke gå i dybden på Søkemotoroptimalisering (SEO), men du kan lese mer om vårt SEO eksperiment her.

Siden dette er en begynnerguide, så skal jeg holde meg unna komplekse strategier. For deg vil det handle om å prøve og feile. Men dette tipset er svært nyttig.

  1. Lag egne målsider på din nettside som du ønsker å få kunder inn på. Dette er en side optimalisert for annonsen. Det kan være artikler, produktsider m.m. Poenget er at det skal henge sammen med annonsens innhold. Dette heter: Landingssider.
  2. Start med flere kampanjer og annonser for å se hvilke som gir resultat.
  3. Bedre å starte med for lite budsjett fremfor for stort.
  4. Det kan være lurt å spørre om råd kjapt.
  5. Ikke juster for ofte. Google bruker noen uker med data for å optimalisere dine annonser.

Juster og eksperimenter med Google Ads

Google Ads er full av muligheter og innstillinger. Det er lov å eksperimentere med forskjellige tekster. Prøve både tekst og bilder. Legg til «tillegg» m.m

Lag forskjellige kampanjer og forskjellige annonser, og flere varianter av samme annonse.

Google analyserer de forskjellige og vil vise de annonsene som kalkuleres til å være mest lønnsomme for deg.

Søkenettverket og Displaynettverket

Google Ads Display nettverk eksempel
Google Ads Display Nettverk viser annonser blant andre nettsiders naturlige innhold.

Søkenettverket: Du kan opprette annonser som vises direkte i søkeresultatene. Dette er tekstannonser. Om du Googler «brukervennlig CRM» så vil du kunne se annonsen til Adventor CRM (av og til). Samtidig kommer nettsiden til Adventor.no høyt opp i det ordinære søkeresultatet. De første har ofte et «annonse»-merke ved siden av seg. Det er betalt plassering i søkenettverket.  Resten kommer grunnet «Søkemotoroptimalisering»

Displaynettverket: ser du når du for eksempel sitter og leser dine favorittnettsider. Det kan være både bilde og tekst. Det kan være video på youtube. Ved å sette en geografisk begrensning så er det mulig for deg å få annonser inn i din lokalavis om de har koblet seg på annonsenettverket til google.

Teknisk kvalitet og pris

La oss for eksemplets skyld si at en annonse vises 10.000 ganger, den får 220 klikk (2,2%) for disse klikkene har du sagt deg villig til å betale 10 kroner for.

Google Ads mener at din nettside har en teknisk relevansekvalitet på 6 av 10 poeng. Da ganger google prisen du er villig til å by med kvaliteten på nettsiden. Annonsens din får da en «verdi-score» på 60. Så kommer det en konkurrent med bedre nettsider og får en verdi på 8 av 10. Men byr bare 8 kroner pr klikk. Da vil denne komme foran deg i køen fordi de til sammen får 64 poeng.

Google verdsetter kvalitet og relevans så høyt at de er villige til å la det vekte sterkt når de plasserer annonser.

Det vil altså kunne være lønnsomt å gjøre om på nettsider, lage gode landingssider og annonser som er veldig relevant. Har man volum og stor trafikk/mye salg så kan det være viktig å forbedre prosentene i alle ledd.

Les mer om hva vi kan gjøre for deg, med Google Annonsering her.

Google sine retningslinjer.

Det er lurt å sette seg inn i retningslinjene før man starter. Da slipper du å gå i fellene som mange pleier å gå i.

Google sine retningsliner om annonsering på nett.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Innholdsmarkedsføring preview
Marketing

Innholdsmarkedsføring

Markedsføring i tradisjonell forstand handler om å fortelle verden at du er en stjerne. Inholdsmarkedsføring er kunsten, som gjør deg til en stjerne.

Les mer >>