Facebook annonsering

 

Skal vi lage en facebook annonse?

Facebook annonsering kan være en svært nyttig kanal for mange. Det er et spennende medium hvor mulighetene er gode til segmentering og forskjellige annonsetyper. Vi liker praktiske eksempler, så la oss lage en Facebook annonse for «Adventor AS» – Det er spesielt en funksjon jeg ønsker å demonstrere, en «AB-test for facebook annonser» – Det gikk ikke helt som forventet…

 

Hva ønsker jeg å oppnå med å annonsere?

Det kan være lurt å tenke ut et mål. Er målet å få salg? Skal du øke synlighet? Kanskje vil du bare ha flere lesere?

Det vi gjør først er å sjekke Google Analytics for å se hvilke sider som er aktuelle i dag. Nedenfor er et eksempel fra Adventor sin google analytics- hvor dere ser at siden om Adventor CRM er den mest trafikkerte siden bortsett fra hovedsiden.

Illuatrasjon google analytics

Men det er bare et eksempel på hvor man kan finne målsider, men det er ikke det vi skal vise i dag. Tanken med å på besøkstall fra Google Analytics er, å se om en kampanje skal gå til en eksisterende side, eller om vi skal utvikle en egen kampanjeside. En måte å få inspirasjon på.

Det er viktig å sette seg et mål.

Noen mål kan være:

  • Synlighet
  • Salg
  • Likes
  • Videovisninger
  • Engasjement
  • Besøk til fysisk butikk
  • klikk

Facebook mål - illustrasjon

Vi velger «trafikk» for denne annonsen. Målet vårt er å få så mange til å komme til nettsiden som overhodet mulig via vår facebook kampanje.

AB/Testing av facebook annonser.

Vi kan videre velge såkalt «A/B-testing» det gjør at vi kan teste på forskjellige variabler for å finne ut hvilken annonseform som fungerer best.

Vi velger en AB-test med en karusell og en video. Velger at den skal gå i 3 dager. Dette er en fin måte å få validere forskjellige utkast. Det kan være alt fra små variasjoner i tekster til totalt forskjellige kampanjer.

Før man bruker et større budsjett så kan det være lurt for å se an «lønnsomheten» og effektiviteten i de forskjellige kampanjene.

Dagsbudsjett

Du vil få forslag om dagsbudsjett. Dette kan justeres opp og ned. Samt sette varighet på «testen». Facebook foreslo at vi burde bruke 720 kroner pr dag i vår test. Vi har valgt å følge det forslaget.

AB-testing er viktig for gode facebook annonser

Vi anbefaler alltid å teste to eller flere varianter av en kampanje. På den måten kan vi etter noen dager velge å kjøre videre med den mest effektive. Evt kjøre en ny AB-testing mellom «vinneren» og legge på ytterligere endringer. Til slutt vil du få den mest effektive kampanjen pr krone brukt.

Noen driver hyppig AB-testing. For de fleste kan de holde med et par runder.

Hva kan du AB-teste i en facebook annonse?

Du kan egentlig teste alt. Forskjellige publikum basert på alder, geografi. Man kan teste på forskjellige annonsetyper. Du kan også kjøre samme annonseformat, men med variasjoner i bilder eller tekster.

Facebook-annonse til gjennomgang.

Når du er klar, vil annonsen gå til gjennomgang og evaluering. Kort tid etter er den klar til drift.  I mellomtiden er det bare å vente.

AB-testing facebook eksempel

Facebook kampanjen

Jeg har ikke lagt noe jobb i verken bilde, tekst eller video denne gangen. Hensikten er først og fremst å kjøre en enkel «AB-test» for å vise hvordan man kan jobbe med facebook-annonser. Dette er en facebook sine beste funksjoner.

Vi kjører testen i 3 dager og resultatene får du se nedenfor.

Vi anbefaler selvsagt litt mer planlegging på tekst og bilder, enn hva vi gjør i dagens eksperiment.

Vår facebook annonse – A/B-test resultat

Vi kjørte kampanjen i 3 dager på anbefalt budsjett. Nedenfor ser dere bilde av resultatet. Bildet er noe klippet for å få plass.

Facebook AB-test resultat eksempel

Det er nesten morsomt at resultatet i dette tilfellet ble omtrent likt. Annonse A var en «bildekarusell» med skjermbilder av programmet.

Annonse B var en profesjonell laget reklamevideo.

AB-testen fra Facebook-annonsen er sånn sett uten en tydelig fasit. Hva gjør man da?

I dette tilfellet kan det være lurt å kjøre to AB-tester med varianter av begge to. Kan det være teksten som er utslagsgivende? Klon annonse A, og rediger tekst på den ene. Kjør ny test.

Det kan være anbefalt å holde seg til annonse a, fordi den inneholdt «dårlige bilder» som var valgt ut på få minutter. Videoen er en god video med god produksjon. Det er trolig ikke mer å hente på selve videoen – kun evt teksten.

Normalt vil en slik AB-test kunne gi en bedre fasit enn i dette eksemplet.

Les mer om AB-testing og analyse hos Facebook

Gode bilder og god tekst gir gode annonser

En selgende tekst med oppfordring til handling. Kort, konsis og skrevet til målgruppen. AB-testing med tekster og overskrifter er en effektiv måte å finne ut om teksten treffer de du ønsker å nå.

  • «Les denne rapporten om ditt kosthold»
  • «Se hva disse sier om maten du spiser»
  • «Visste du at fisk gjør dette med kroppen din»

Bruk gjerne prisene dine i annonsen. Det er alltid kjipt om folk trykker inn på en nettside for så å se at prisen gjør produktet uinteressant. Du har da også betalt for en besøkende som ikke blir imponert.

Bruk så langt som mulig profesjonelle originale bilder og unngå stock-bilder så langt det lar seg gjøre.

Pass på å være konsis i forhold til din egen merkevare.

Facebook annonser er ganske visuelle, noe som gjør at det egner seg godt til ting du vil vise frem.

Se her for mer inspirasjon og gode facebook annonser

Hva koster en facebook-kampanje?

Du kan teste med mindre beløp. Vi anbefaler at du bruker et par tusen for hver AB-test før du kjører endelig kampanje. Som du ser på vår AB-test så kostet den 2.163,- Uten å gi helt tydelige svar, men sånn er det av og til. Det andre man ser er «kostnad pr lenkeklikk. Som var på 7,67 og 7,78. For denne klienten var pris pr klikk på facebook betydelig rimeligere enn for pris pr klikk på google annonsering.

Det er en svært interessant observasjon som gjør at facebook annonsering mulig kan gi en bedre ROI, i akkurat dette tilfellet.

Budsjettet justerer du selv, vi kan administrere og produsere annonser og kampanjer for facebook.

Produksjon av bilder og tekst er priset pr time: NOK 1250,-

Gjennomføring av AB-tester: NOK 750,- pr AB-test + budsjett.

Administrasjon av kampanjen: Budsjettet + 20 %

Hvordan går vi frem?

Vi avholder et oppstartmøte hvor vi definerer deres mål. Hva er ønsket resultat. Vi blir enige om budsjett og antall AB-tester.

Om vi skal produsere bilder og tekster så er omfanget avgjørende. Om du har materialet kan vi også jobbe med det. Fra annonsene er klare til vi kan sette i gang så er det 3 dager pr AB-test, deretter 1 dag med justering og tilpasning før en annonsekampanje kan starte. Regn også med at en facebook annonse kan stå et døgn for å bli godkjent.

Ta kontakt med oss i dag, så skal vi bistå og hjelpe deg med din neste facebook annonse.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Innholdsmarkedsføring preview
Marketing

Innholdsmarkedsføring

Markedsføring i tradisjonell forstand handler om å fortelle verden at du er en stjerne. Inholdsmarkedsføring er kunsten, som gjør deg til en stjerne.

Les mer >>