Digital Markedsføring header

Digital Markedsføring

I dag bruker ungdommene mer tid på videoer på nett, enn de ser på fjernsyn. Andelen som har lest en papiravis har sunket fra 78 % i 2001 til 30 % i 2018. Våre vaner har endret seg dramatisk på kort tid. Føler du at du sliter å henge med? Du er ikke alene. Her kan du lese deg opp på grunnleggende digital markedsføring.

 

Hva er digital markedsføring?

Man kan definere digital markedsføring som en markedsføringsteknikk som utelukkende benytter digitale flater. Det kan være noe så enkelt som annonsering i facebook, eller være fullskala digitale markedsstrategier. Det er mange forskjellige metoder som kan benyttes, det skal vi komme tilbake til.

Digital markedsføring bakgrunn.

I 1996 hadde 15  % av Norges befolkning tilgang til internett, i dag har 98 % tilgang til internett hjemme. Digital markedsføring er en konsekvens av endrede vaner. Vi har snudd ryggen til aviser og fjernsyn og tiden begynner å bli digitalisert.

  • 66 % bruker sosiale medier hver dag.
  • I 2011 begynte gjennomsnittlig antall TV-minutter å synke. Antall videominutter på nett begynte å øke. I snitt i dag bruker vi 98 minutter foran TV, mens vi bruker 36 minutter på video online. Blant aldersgruppen 16-24 år så har linjen krysset hverandre, og denne gruppen bruker mer tid på nettbaserte videoer enn på fjernsyn.
  • 99 % av befolkningen har egen mobiltelefon.
  • 28 % av norske bedrifter har kjøpt reklame på nett.

Som en følge av at trendene endrer seg, så følger bedriftenes markedsførere etter. Men det er fortsatt mange bedrifter som ikke har prøvd nettbasert markedsføring. Det kan gi deg en fordel om du starter nå.

Forskjellige kanaler for digital markedsføring

Det er mange forskjellige kanaler man kan benytte. Her er noen av disse.

Det er forskjellige tilnærminger til hver kanal. Det er også avhengig av mediet man velger og hvem man ønsker å nå. Eksempel på annonsemetoder kan være:

  • Betal pr klikk
  • Betal pr visning/1000 visninger
  • Betal pr salg
  • Innholdsplassering (omtaler, tester o.l.)
  • Innholdsmarkedsføring (Artikler, omtaler og nyheter)

Hva kan vi tilby?

Kunden i Fokus er en tjeneste som tilbyr et bredt spekter av tjenester som enten kan henge logisk sammen eller tilbys 1 og 1. For å få maks effekt er det viktig at hele «verdikjeden» henger sammen.

Google Annonsering

Vi er to personer som har Google sertifiseringer og kan bistå med å øke din synlighet igjennom Google eller via Google sitt annonsenettverk. Les mer om Google Annonsering her.

Facebook annonsering

Vi kan bistå med å sette opp forskjellige kampanjer i Facebook. Her kan du lese om vår A/B-test

SEO – Søkemotoroptimalisering.

Vi tilbyr også tjenester innen SEO. Vi har erfaring fra den tiden søkemotorer het Lycos og AltaVista, det vil si at vi har over 20 års erfaring fra å tilpasse nettsider til å bli mer synlig på nett. Les mer om søkemotoroptimalisering her.

WordPress utvikling

Vi utvikler nettsider primært med WordPress som fundament. Vi har erfaring med WordPress siden de ble etablert i 2003, og hadde allerede jobberfaring med publiseringsløsninger allerede i 1998. Les mer om WordPress utvikling her

Webmaster tjeneste

Webmaster er en person som har ansvar for dine nettsider og webhotell. En form for digital vaktmester som kan teknologiene og kan raskt korrigere feil, utbedre og forbedre løsningene. Å ha en webmaster som har tilgang til, og kompetasne på alle områder er gull, for å virkelig mestre digital markedsføring

Full kontroll digital markedsføring

Gode annonser i Google hjelper lite, om nettsiden er dårlig. Faktisk vil kvaliteten på dine nettsider avgjøre annonseprisen, da Google belønner godt innhold med lavere annonsekostnader. Google ønsker å belønne kvalitet.

  • Kundene ser gode annonser: Flere klikker på dem.
  • Kundene kommer til en god nettside: Flere kjøper.

Når vi jobber med kunder så tar vi på helikopterhjelmen og ser hele kundereisen fra toppen og ned. Vi kan bistå med å ha full kontroll på hele kundereisen. Summen er en bedre helhet som gir dine kunder en bedre brukeropplevelse fra start til mål.

 

Kilder:

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/faktaside/internett-og-mobil

http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/avis/360

https://en.wikipedia.org/wiki/WordPress

Relevante artikler

Innholdsmarkedsføring preview
Marketing

Innholdsmarkedsføring

Markedsføring i tradisjonell forstand handler om å fortelle verden at du er en stjerne. Inholdsmarkedsføring er kunsten, som gjør deg til en stjerne.

Les mer »