Synlig på nett

Bli synlig på nett

Er du synlig på nett, eller usynlig? Det som virkelig er spennende med internett er at ting henger sammen, og at svært mye, vel nesten alt er målbart. Her kan du lese litt om det, og se hvordan vi jobber med å gjøre våre egne nettsider synlige.

Tallene henger sammen når du skal bli synlig på nett

Igjennom hele verdikjeden påvirkes tallene litt og litt. Din synlighet og hvor mange som handler kan påvirkes. I sum kan det utgjøre store forskjeller om man prøver å forbedre alle punktene langs linjen fra din kunde finner deg på nett til de handler. Ved å bli synlig på nett vil du kunne se at tallene begynner å bevege seg i positiv retning.

Besøkende på din nettside

Antall visninger

Hvor dine kunder ser informasjon om dine nettsider avhenger av diverse faktorer.

  • Aktivitet i Sosiale Medier.
  • Skrive artikler.
  • Generell markedsføring.
  • Synlighet i søkemotoren.


Du som eier av en nettside bør ha interesse av å skape mer trafikk til dine nettsider. Vi kan bistå med tips og konkrete aktiviteter. Å gå fra en usynlig nettside til en som er synlig kan ha stor innvirkning på bunnlinen.

 

Eksempel 1 av 3.

Du har i dag 1000 besøkende pr måned til dine nettsider.

Med økt aktivitet i sosiale medier, jevn publisering av artikler og et par gode online kampanjer øker du trafikken din til 2.500 per måned.

antall klikk

Antall besøkende

Dette er hvor mange som klikker seg inn på din nettside etter å ha sett informasjon om den.

  • Innholdskvalitet
  • Kvalitet på annonser
  • Treffer relevant målgruppe
  • Engasjement


Mer aktivitet og bedre aktivitet er noe av nøkkelen for å skape flere besøkende til en nettside. Økning i antall besøkende har også en direkte sammenheng med økt salg. Men for at synligheten skal ha en merkbar effekt må selvsagt innholdet skape interesse.

Eksempel 2 av 3.

Kvaliteten på dine nettsider er forbedret. Prisen på google annonser faller og du får flere klikk pr annonsekrone. Kvaliteten på dine nettsider gjør at du også blir funnet på førstesiden av Google.

Flere av de som leter etter dine tjenester finner deg.

antall kjøp på din nettside

Antall kjøp

Dette er hvor mange som kjøper noe, etter å ha klikket seg inn på din nettside.

  • Troverdighet på nettsiden, firmaet og produktet.
  • Pris
  • Lett å handle
  • Kampanjer og tilbud.

Det er en ting å få potensielle kunder inn på nettsiden, det er noe helt annet å få de til å kjøpe. Kanskje er det kun 2% av dine besøkende som handler hos deg? Vi kan hjelpe deg med å finne løsninger.

Eksempel 3 av 3.

Av de som klikker seg inn på dine nettsider så kjøper nå 3 % i stedet for 2 %.

Du har gått fra 1000 per måned hvor 2 % handlet.

Til 2500 per måned hvor 3 % handlet. Eller fra 20 kunder til 75 pr måned.

Øker man i tillegg snitt ordreverdi på denne gruppen så kan det bli stor forskjell. Det starter med å bli synlig på nett.

Økt synlighet på nett

Visninger i Google søk graf viser økt synlighet på nett

Her er en graf som viser resultatet av denne sidens fokus på søkemotoroptimalisering. Vi har valgt å bruke vår egen nettside som et «live eksperiment«. I slutten av Mai 2019 satte vi opp en nettside «raskt og uerfarent» slik mange gjør. Deretter lot vi den ligge litt, mens vi observerte at ingen fant nettsiden. I juni begynte vi å gjøre gradvise forbedringer. Denne artikkelen er faktisk et ledd i denne gradvise forbedringen.

 

Økt synlighet og effekten av det.

Fra 22.5 – 21.6 så hadde vi 79 unike besøkende. Fra 22.6 – 22.7 hadde vi 142 brukere. Fortsatt uten å være noe særlig aktiv. Vi har primært fokusert på å fobedre siden. Vi har hatt en økning på 125% på organisk søk i samme periode. (Fra 4,7 % av våre besøkende til 6,1%) – Den siste uken har andelen kommet opp på 8,6 %.

På de siste 30 dagene har 36,7 % kommet fra sosiale medier. Det kommer av at vi har delt de første artiklene våre. Hver gang vi legger ut en artikkel får vi raskt et «hopp» i antall besøkende.

6,8 % kommer fra referanse. Altså lenker til våre nettsider fra andre steder. Lenker inn til siden er en viktig faktor for å komme høyt i søkemotorer.
usynlig på nett

Nei vi er ikke synlige ennå.

Det er litt rart at noen som ønkser å selge «synlighet på nett» er så usynlige som vi er. Det vi forsøker å demonstrere er metoden mange benytter for å sette opp nye sider, og hvordan vi gradvis kan påvirke dette. Derfor har vi selv startet med ustrukturerte nettsider og jobbet derifra. Etterhvert vil vår nettside blir mer og mer synlig og tilslutt er vi vårt eget bevis på hvordan man kan forbedre dårlige nettsider. Ikke akkurat en «pangåpning».

Spesialistbedriften AS

Vi har gjort Spesialistbedriften AS synlig på nett. Se Google her.

– Vi lagde nye nettsider basert på gamle sider. Optimaliserte sidene og koblet deres nettsider til Google Analytics og Google Search Console. I løpet av et par uker gikk de fra å være usynlig til å bli funnet.

De første to ukene etter vi lanserte nye nettsider for dem:

143 besøkende. De to neste ukene 222.

De to første ukene i organisk søk: 13,8 %, de to neste ukene: 16,1 %

Nå sitter vi også på nyttige data og kan tipse dem om hvilke artikler de nå bør skrive for å øke sin synlighet betydelig.

På toppen av dette har innlastingstiden på deres nettsider gått fra 2,6 sekunder til ca 0,7 sekunder. Det er også viktig.

Hvordan bli synlig på nett

Analyse ikonHva sier vår egen analyse? En av de tingene våre potensielle kunder søker etter er: «Hvordan bli synlig på nett» – fra før har vi skrevet om hvordan du kan bli funnet på nett. Det er på en måte utgangspunktet for vårt synlighetseksperiment. På denne søkefrasen er vi i skrivende stund nummer 1.

«Funnet» blir ikke funnet. «Synlig» blir synlig. Vi kommer langt ned på Google om du leter etter «Hvordan bli synlig på nett» – i snitt har vi da havnet på 54 plass. Det holder ikke. Nå har riktignok det søket bedret seg over tid og vi er nå oppe på 24 plass. Er det denne artikkelen som løfter oss inn på topp 10? Det gjenstår å se. (PS! Vi valgte «funnet» foran «Synlig» med vilje, for å synligjøre forskjellen av ordbruk»)

Det er sånn vi jobber med synlighet på nett

Vi analyserer, vi ser hva folk søker etter når de leter etter dine tjenester. Vi analyserer, vi foreslår og vi følger med. Ta kontakt med oss i dag, om du ønsker at vi skal vurdere dine nettsider.

Les mer om søkemotoroptimalisering her

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *