Nettsider header

10 ting du må vite om dine nettsider

Så godt som alle bedrifter har egne nettsider. Det er derimot stor forskjell på hvordan sidene benyttes. Her får du lese noen punkter som kan være nyttige om du vurderer å gjøre noe med nettsidene til din bedrift.

Du må tenke på synlighet

Å ha en nettside er som å ha en firmabil parkert i garasjen. Bruker du den ikke, så er det få personer som kommer til å se den. I dag vurderer nesten samtlige informasjon på nett før de tar en beslutning om innkjøp. Her kan du lese om: hvordan bli funnet på nettet

Det er forskjell på webdesigner og webutvikler

En webdesigner bestemmer utseende, en webutvikler får det til å fungere. Man kan være flink på et av områdene, samtidig være ubrukelig på det andre. Begge to kan sette føringer og begrensninger for den andre. Ta derfor med begge kompetansene tidlig i prosessen.

«Døde nettsider» blir mindre synlig.

Du må ha en plan for å legge ut jevnlig oppdateringer. Det kan være alt fra «artikler» til nyheter, tips og triks innenfor din bransje.

Hastighet er viktig

En webserver, eller webhotell om du vil er stedet hvor du fysisk lagrer filene som utgjør ditt nettsted. Hvordan denne er satt opp og hvor det står har noe å si. Om dine kunder er i Norge vil en nettside som er lagret i USA kunne gjøre siden din tregere enn nødvendig. Det finnes raske webhotell og trege, samt noen med god support, noen med dårligere. Noen begrenser dine muligheter for innstillinger, mens andre er mer «fri». Noen er dyre, andre er billige. Hastighet er et viktig for dine utålmodige kunder, men også for Google rangering.

Mobil, Nettbrett, PC

Litt avhengig av bransje så kan en stor andel av dine kunder være på mobil når de besøker dine nettsider. 58 % av leserne på denne nettsiden bruker mobilen.

Dyre byrå trenger ikke være gode byrå

Pris og kvalitet henger ikke bestandig sammen. Det finnes de som kan lage veldig «hippe» nettsider, de har dyktige designere, men teknisk kompetanse er fraværende. Her kan du lese om vår WordPress utvikling.

Du bør ha kontroll

Du eller noen i din bedrift bør ha interesse for og kompetanse til å redigere innhold på nettsidene.

Kontaktinformasjon

Dine sider må inneholde tydelig kontaktinformasjon, årsaken er opplagt.

Brukervennlighet

Nettsidene dine må være brukervennlig, ha oversiktlig og forståelig navigering. Logisk strukturert innhold og være lettlest.

 

Hjemmesideguide: Ønsker du å vite mer om hjemmesider? Les vår ultimate hjemmesideguide.

 

Kunden i Fokus.

Det er godt mulig du ønsker å fortelle alt om din bedrift og det dere tilbyr, men hvorfor er kunden på nettsidene i utgangspunktet? Skal de finne informasjon? Handle? Få svar på noe? Et design som fungerer, er teknisk bra og har kundens mål med sitt besøk i fokus vil resultere i en god nettside.

Det er er flere måter å bli funnet på, på nett. Med en teknisk god nettside vil det være enklere å jobbe med søkemotoroptimalisering. Det er «gratis» trafikk, når du først blir synlig på førstesiden til google. Det er ikke alltid like lett, så da kan Google annonsering være et godt alternativ. Din nettside kan være et konkurransefortrinn.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Epost
Share on print
Print

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *